El sector de la moda ràpida ha estat un dels més afectats per la guerra d'Ucraïna, després d'un 2021 de recuperació després de la paràlisi de 2020 per la pandèmia de la COVID-19. El conflicte bèl·lic ha aturat la millora i això es reflecteix en els seus comptes i en les cotitzacions de les companyies. Inditex perd l'any el 12,7%, seguit pel seu competidor H&M amb un retrocés del 36,5%. Però on s'ha produït una autèntica desfeta ha estat a les plataformes de moda per internet com la britànica Asos (-72%) i l'alemanya Zalando (-57,7%) en línia amb les caigudes de les seves vendes.

El panorama per l'any vinent no és positiu, segons destaquen els analistes. La inflació afecta la capacitat de compra dels seus clients i també els seus costos de fabricació, el que redueix el negoci i els marges. Una minva en el negoci que no es deixarà sentir al sector de luxe. The Business of Fashion (BoF) i McKinsey & Company han presentat un que informe revela que la indústria va cap a una desacceleració mundial per la combinació de la guerra a Ucraïna, l'augment de la inflació i les pressions de la cadena de subministrament. Una de les principals conclusions de l'informe assenyala que el 56% dels executius de la indústria de la moda espera que les condicions empitjorin el 2023.

María Miralles, sòcia de McKinsey que lidera l'àrea de consum a Espanya, explica que "just quan la indústria de la moda estava a punt de recuperar-se de la pandèmia de la COVID-19, amb un creixement dels ingressos globals de la indústria del 21% el 2021 i un augment del marge EBITA mitjana de 6 punts percentuals, el declivi de les condicions macroeconòmiques i geopolítiques ha influït fortament a la indústria en la segona meitat de l'any 2022".

El proper 14 de desembre, la multinacional espanyola Inditex presentarà els resultats del tercer trimestre que hauran de reflectir aquesta desacceleració del negoci. L'analista de mercats de la plataforma eToro, Gabriel Debach, destaca els resultats positius del segon trimestre coneguts el mes de setembre passat, "encara que amb beneficis inferiors als previstos". Les vendes van augmentar dos dígits en tots els conceptes, excepte a Oysho i, sobretot, van créixer a Amèrica (del 17,3% al 20,1%). Es van registrar descensos a Àsia i a la resta del món, a causa de l'efecte de la sortida de Rússia, així com a la desacceleració de la Xina. Les vendes de l'empresa en el primer semestre van assolir els 14.800 milions d'euros. El rendiment és diferent entre les botigues físiques i les online, i l'empresa descriu el creixement com a "notable" per a les vendes en botiga i "satisfactori" per a les vendes online.

Les llars amb més ingressos es veuran menys afectades per aquesta crisi i continuaran comprant, en particular, articles de luxe; mentre que les llars amb menors ingressos intentaran reduir, o fins i tot eliminar, la despesa discrecional en temes com la moda. Probablement, molts consumidors comprin en outlets o s'inclinin per articles amb descompte, segons recull l'estudi de McKinsey. A més, els executius de moda esperen que l'Orient Mitjà i Amèrica del Nord tinguin el potencial de creixement més gran el 2023, ja que donen menys pesos a països com la Xina a curt termini.

Per al conjunt del sector de la moda, Gabriel Debach, considera que el mercat de la moda ràpida o fast fashion està experimentant fortes correccions enmig de l'alentiment econòmic, l'augment dels costos, la revisió dels pressupostos de les llars així com el canvi dels hàbits postpandèmia. La incertesa serà la nota predominant el 2023, almenys d'acord amb les diferents perspectives de les empreses, a causa d'un entorn macroeconòmic inestable.

Un altre element comú que descriu l'analista de eToro és l'augment relatiu de les existències, que repercuteix negativament en el flux de caixa operatiu i en el capital circulant net. Si bé això podria representar acumulacions per a la temporada d'hivern, també podria cridar l'atenció sobre problemes de vendes o, com en el cas d'Inditex, preparació d'estocs en vista de possibles dificultats a la cadena de subministrament en els sis mesos vinents.

Asos entra en pèrdues

L'empresa va tancar el seu any fiscal de 2022 amb un augment dels ingressos del 0,7%, fins als 3.940 milions de lliures (4,574 milions d'euros). Tanmateix, l'augment dels costos i la reducció dels marges han portat Asos a registrar una pèrdua abans d'impostos de 31,9 milions de lliures (347 milions d'euros), davant el benefici de 177,1 milions (198 milions d'euros) de fa un any. Així mateix, s'ha produït una notable desacceleració dels ingressos: +0,7% interanual davant el creixement del 19% dels dos anys anteriors. El Regne Unit continua sent el mercat més important, amb una quota que ha passat de representar el 42% el 2021 al 45% en l'actualitat. Les vendes als Estats Units també van créixer, beneficiant-se d'un impacte positiu de les divises, mentre que les ponderacions d'Europa i la resta del món van caure, llastades per un impacte negatiu de les divises.

Zalando espera resultats a la baixa

A 30 de setembre de 2022, les vendes totals es van situar entorn dels 7.177 milions d'euros, davant els 7.254 milions del mateix període de 2021, la qual cosa suposa un descens d'aproximadament l'1,1%. L'empresa assoleix el llindar dels 50 milions de clients actius, gairebé el doble que Asos, tanmateix, el creixement anual mostra signes d'alentiment, tornant a nous mínims. De cara al futur, l'empresa espera que el seu volum brut de mercaderies creixi del 3% al 7%, entre 14.800 milions d'euros i 15.300 milions d'euros, mentre que espera que els seus ingressos augmentin del 0% al 3%, entre 10.400 milions d'euros i 10.700 milions d'euros, amb un EBIT ajustat de 180 milions d'euros a 260 milions d'euros. Tanmateix, Zalando va confirmar les seves expectatives de resultats per a tot l'any, que se situaran en l'extrem inferior d'aquests rangs.

El marge brut d'Inditex creix

El benefici brut del primer semestre va augmentar un 24,5%, fins als 8.600 milions d'euros, i el marge brut va registrar un 57,9%, el nivell més alt en set anys. L'EBITDA va registrar 4.000 milions d'euros, un 30% més que en el mateix període de l'exercici 2021. L'empresa va ampliar la seva cartera de botigues a 24 mercats i va acabar el primer semestre amb 6.370 botigues, davant les 6.654 del mateix període de 2021. L'empresa mira al futur amb més optimisme, ja que s'espera que les vendes en línia superin el 30% de les vendes totals el 2024.

Rússia llasta els resultats de H&M

Els ingressos totals van ser de 57.450 milions de corones sueques (5.012 milions d'euros), mentre que el descens dels beneficis s'explica a conseqüència de l'impacte del tancament del negoci a Rússia. Les vendes en Europa de l'Est es van reduir dràsticament, un 14% en comparació amb el mateix període de 2021, així com en el conjunt d'Europa (òbviament amb descensos molt menors). Àsia i Amèrica compensen les pèrdues en les vendes europees, ja que la primera registra un augment del 34% interanual i la segona, del 22%.

Les empreses de comerç electrònic Asos i Zalando mostren marges significativament menors que H&M i Inditex, sent aquesta última la que registra el valor més gran. El principal repte serà la gestió de les existències, ja que Asos és actualment l'empresa amb més valor de rotació d'existències.