Enagás ha desembarcat al mercat gasista alemany després de tancar l'adquisició del 10% de les accions de GmbH (HEH), consorci en el qual participa com a soci industrial i que està construint la regasificadora de Stade, clau per al subministrament de gas natural liquat (GNL) en l'economia més gran d'Europa i que suposarà un volum d'inversió previst d'uns 1.000 milions d'euros, va informar la companyia.
Així, la companyia espanyola entra a formar part d'un consorci format pel Grup Buss (accionista fundador), Partners Group (en nom dels seus clients), i el soci industrial Dow. El grup dirigit per Arturo Gonzalo aportarà la seva experiència com un dels principals operadors de sistemes de transport (TSO, per les seves sigles en anglès) d'Europa en el desenvolupament i explotació d'infraestructures energètiques, incloent terminals de GNL neutres en emissions de CO₂, assumint un rol de lideratge en les operacions de planta.
L'operació ja compta amb l'aprovació del regulador alemany (BNetzA) i ha rebut l'Autorització de Competència de la Unió Europea. Stade (Alemanya) serà la ubicació d'una de les Unitats Flotants d'Emmagatzemament i Regasificació (FSRU) del Govern alemany, operada per Deutsche Energy Terminal GmbH (DET), i d'una terminal terrestre per a gasos liquats, que també estarà preparada per operar amb amoníac verd.
Gonzalo considera que l'entrada de Enagás a Alemanya com a soci industrial en HEH "encaixa a la perfecció amb els objectius establerts en el pla estratègic de la companyia de contribuir a la seguretat de subministrament energètic i a la descarbonització d'Europa".
Així mateix, ha recordat que Enagás, juntament amb els TSO de Portugal i França, va presentar a la convocatòria de Projectes d'Interès Comú Europeu (PCI) el primer projecte europeu per a un corredor d'hidrogen, el H2Med, "després d'un acord històric a què es va afegir també Alemanya, que aposta fermament per l'hidrogen renovable per a la descarbonització de la seva indústria".
Tècniques reunides i FCC, consorci per desenvolupar el projecte
HEH va encarregar a un consorci liderat per Tècniques Reunides, especialista en 'EPC' internacional, el desenvolupament de la terminal terrestre, subjecte a la decisió final d'inversió. Altres membres del consorci són el grup FCC i Entrade GmbH. La societat té ja contractats 10 bcm (milers de milions de metres cúbics) anuals de capacitat de GNL a llarg termini amb Enbw i SEFE.
L'objectiu del projecte és desenvolupar un sistema modular flexible per a la transició cap a l'energia verda al parc industrial de Stade, on Dow ja és el productor europeu més gran d'hidrogen per electròlisi. Aquesta ubicació també ofereix la possibilitat de crear sinergies amb els sectors químic, logístic i energètic.
Avenç del projecte
En una primera fase, des de finals de 2023 i fins a l'entrada en funcionament de la terminal terrestre, Stade serà també l'emplaçament d'una de les cinc Unitats Flotants d'Emmagatzemament i Regasificació (FSRU, per les seves sigles en anglès) contractades pel Govern d'Alemanya.
Les obres de la superestructura terrestre -formada pels braços de descàrrega i el gasoducte de connexió- de la Unitat Flotant d'Emmagatzemament i Regasificació (FSRU) que està desenvolupant HEH, avancen d'acord amb la planificació i s'espera que estiguin acabades al desembre, amb l'objectiu que la infraestructura comenci a funcionar aquest hivern.
En la segona fase, a partir de 2027, des de la terminal terrestre es podrà importar GNL i fonts d'energies renovables com bioGNL i gas natural sintètic (GNS). La capacitat de regasificació prevista és de 13,3 bcm any. La terminal, el port, el parc industrial i les infraestructures de connexió, estan dissenyades per a l'ús d'amoníac en el futur després d'una petita adaptació.