El gestor i transportista del sistema gasista Enagás va perdre 299,3 milions d'euros el 2024 per l'impacte de les minusvàlues de la venda de la nord-americana Tallgrass i el laude de GSP (Gasoducte Sud Peruà), davant els guanys de 342,5 milions d'un any abans. Segons explica l'empresa en el comunicat enviat aquest dimarts a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV), sense incloure l'impacte de la venda i el laude de GSP, el benefici després d'impostos seria de 310,1 milions, un 3,2 % superior al de 2023. Els ingressos totals de Enagás van assolir els 913,2 milions el 2024, un 0,7 % per sota de 2023.

Enagás va arribar a un acord el juliol passat per vendre a Blackstone Infraestructure la seva participació accionarial del 30,2% en la companyia Tallgrass Energy per uns 1.100 milions de dòlars (1.018 milions d'euros), la qual cosa segons recull Enagás va generar unes minusvàlues comptables de 363,7 milions d'euros. L'empresa explica que la venda té per objectiu afrontar el cicle inversor de l'hidrogen, reforçar balanç i donar solidesa a la política de dividends de la companyia, així com la seva sostenibilitat a llarg termini.

Així, els fons generats amb aquesta venda s'han fet servir en amortitzar anticipadament 700 milions de dòlars de deute bancari i amb la resta de la caixa disponible s'ha repagat parcialment un bo de 600 milions d'euros, amb venciment el 6 de febrer de 2025. Així mateix, amb data el 20 de desembre, el CIADI va donar la raó a Enagás en el procediment arbitral relatiu a les seves inversions en GSP i va condemnar el Perú a pagar a la companyia 194 milions de dòlars.

Deute

Respecte a l'ebitda (resultat abans d'interessos, imposats, depreciacions i amortitzacions), va assolir els 760,7 milions d'euros, un 2,5% menys que el 2023. La xifra d'ingressos regulats (892,5 milions), que inclou l'impacte del marc regulador (-44,4 milions d'euros) es va compensar parcialment per l'increment d'altres ingressos regulats. La contribució de les societats participades va ser de 185,8 milions d'euros el 2024, 13,7 milions menys que en un any abans, principalment per l'efecte de la venda de Tallgrass.

El deute net el 2024 es va reduir en 943 milions d'euros fins a situar-se a tancament de desembre en 2.404 milions d'euros, un 28,2 % menys que el 2023. Més del 80% del deute brut de Enagás es troba a tipus fix, amb una vida mitjana de 4,8 anys, incloent-hi instruments de cobertura de tipus d'interès, que permeten mitigar l'impacte dels actuals moviments de tipus d'interès. La inversió neta en 2024 va ser de 770,9 milions d'euros.

Respecte a la demanda, la demanda total de gas el 2024 es va situar en 311,7 TWh, un 4,2% menys que la registrada en l'exercici 2023, a causa d'un menor consum de gas per a generació elèctrica (-21,9%) per la penetració més gran de l'energia renovable, principalment hidràulica i solar, en el mix de generació elèctric. La demanda convencional el 2024 va despuntar un 3,2% respecte a 2023, sobretot, per un consum industrial més gran, que va créixer de forma sostinguda un 4,2% fins a 176,8 TWh.

Any crucial

La companyia apunta que el 2024 ha estat un any "crucial" per a Enagás, amb una millora del perfil de risc de negoci de la companyia i la reducció significativa del nivell de palanquejament, amb un reforç del balanç per emprendre inversions d'hidrogen verd a partir de 2027. L'empresa assenyala que ha aconseguit un alt grau d'execució del pla estratègic 2022-2030, mentre que continua avançant en l'execució del pla d'eficiència, mantenint un control exhaustiu de les despeses operatives i financeres.

En aquest sentit, Enagás destaca que les despeses operatives es van reduir un 0,1 respecte a 2023 i, sense tenir en compte els costos auditats, les despeses operatives recurrents es troben pràcticament en línia amb els de l'any 2023 (+0,5 %).