Hola! Benvinguts a 'Focus empresarial'. La setmana empresarial ve marcada per l’enfrontament, que ha arribat a ser públic i ha pujat de to, del Sabadell i el BBVA per l’opa que el banc basc ha presentat sobre el català.

Dilluns, directius de totes dues entitats van coincidir en un acte a Madrid i el conseller delegat del Sabadell, César González Bueno, va carregar contra l’operació i va assegurar que “ha descarrilat”, com va explicar Cristina Hidalgo.

Dimarts, Carlos Torres, president del BBVA, va defensar-la des de Barcelona, davant dels alumnes i exalumnes d’Esade, i va reiterar que no apujarà el preu. Torres està de nou en una gira catalana, ja que també es va reunir amb el president i el secretari general de la Cecot.

I aquest mateix dijous al matí, la presidenta de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), Cani Fernández, n'ha parlat per advertir que la seva resolució va per llarg. I és que el regulador de la competència, clau per a l’èxit de l’operació perquè pot posar-hi restriccions, ha hagut d’aturar el rellotge de l’opa en diverses ocasions perquè està demanant informació al Sabadell, que pagarà 429 milions de dividend el proper 1 d'octubre.

Però el serial de l’any no és l’únic en el que hem posat el focus els últims dies a ON ECONOMIA. Hem parlat d’altres empreses, i directius, que han estat protagonistes, ja sigui per bones notícies com per d’altres no tan positives.

Les empreses de la setmana

cabro

Fira de Barcelona s’internacionalitza:
Fira de Barcelona no és una empresa privada, però funciona com a tal, afortunadament, perquè això li permet tenir una gestió professional i enfocada al negoci firal sense manilles polítiques, i per això té èxit. Aquest consorci amb més de 90 anys d’història format per l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i la Cambra de Comerç de Barcelona no només ha convertit la capital catalana en un referent en l’àmbit de fires i congressos sinó que també mira cap a fora. Aquesta setmana, Fira ha anunciat la celebració de dos esdeveniments a la Xina aquest mateix mes. El primer, relacionat amb la fira Alimentaria, informació que va avançar Maria Teresa Coca a ON ECONOMIA. La segona és la fira Smart City Expo, de tecnologia. Això sí que és internacionalitzar la marca Barcelona.

Goodman, més enllà de Chery:
Goodman no és catalana però ha apostat fortament per Catalunya, on el gegant logístic australià gestiona diverses instal·lacions, entre elles l’antiga fàbrica Nissan de la Zona Franca de Barcelona. Una part, la industrial, és ja l’Ebro Factory, que espera l’arribada de Chery per començar a produir, tot i que els models del grup xinès hauran d’esperar a l’any que ve. Això no atura Goodman, que segueix amb la comercialització dels espais de la planta i ja ofereix tres naus logístiques del que ha anomenat Barcelona City Hub, que sumen 144.000 metres quadrats, que estan posant al mercat les consultores Savills i CBRE. Poc a poc, la mítica fàbrica de Nissan Motor Ibérica va recuperant l’activitat.

‘Cabró’ guanya a ‘El Cabrón’:
La notícia curiosa de la setmana, potser més pels noms de les marques que per la notícia en si mateixa, és el conflicte entre ‘Cabró’ i ‘El Cabrón’, resolt a favor de l’empresa catalana. Anem a pams. ‘Cabró’ és un vi català del celler Emendis - Masia Puigmoltó que va recórrer el registre de la marca ‘El Cabrón’ per a la venda de begudes alcohòliques perquè entenia que podia confondre els consumidors. L’Oficina de Propietat Intel·lectual de la Unión Europea va considerar que l’empresa catalana tenia raó i va impedir el registre de la marca en castellà. El propietari d’aquesta, l’empresa luxemburguesa Richards Brothers Group, va recórrer, però la justícia europea ha tornat a donar la vida a la catalana.

La crisi de Paack:
A ON ECONOMIA hem posat el focus a Paack. Fa uns dies vam explicar que l’empresa catalana de logística d’última milla ha posat en venda la seva filial francesa per intentar salvar-se, després d’un expedient de regulació per acomiadar 86 persones, mitja plantilla. Aquesta setmana, en una nova entrega de la crisi de l’empresa, Germán Aranda ha tingut accés als seus últims comptes anuals, que deixen dues dades preocupants. La primera són les pèrdues que arrossega, ja que el 2023 va perdre 15,6 milions d’euros, una xifra similar a la de l’any anterior, però que suposa seguir acumulant números vermells. La segona és que el seu auditor, una de les big four, EY, veu “incert” el futur de Paack, que a més, s’ha quedat sense comitè d’empresa. Tant de bo se’n surti, doncs la trajectòria de qualsevol empresa no està exempta d’ensurts, però no té bona pinta.

Els directius

Portada Newsletter (2)

Estem vivint una setmana de nomenaments a Catalunya, tant en l’àmbit públic com en el privat. Un que està a mig camí és el d’Oriol Sagrera, el secretari general d’Empresa del Govern de Pere Aragonès, que ha estat nomenat pel consell d’administració de Fira de Barcelona, presidit per Pau Relat, com a conseller delegat de Fira Circuit. Una bona aposta, ja que Sagrera ja coneix de primera mà el Circuit de Catalunya i les activitats esportives que s’hi realitzen. El repte, ara, és que pugui portar-hi més activitats, també alienes al món del motor, sense traslladar activitat de Fira a Montmeló.

Portada Newsletter (3)

A nivell privat, cal destacar l’aterratge de Ciril Rozman a CriteriaCaixa, un nomenament que en alguns cercles es donava per fet des de feia setmanes. Rozman, nou director d’operacions internes del holding de la Fundació La Caixa, ja era un dels homes de confiança d’Ángel Simón a Agbar, empresa que va deixar a principis d’any per dirigir Criteria i fer el gir que Isidre Fainé volia per al grup, amb l’entrada a Colonial, ACS i Puig i l’increment de participació a Telefónica. Rozman va seguir al grup d’aigües fins aquest estiu. Ara tornarà a estar a les ordres de Simón.

Portada Newsletter (1)

No tot són nomenaments. També hem de destacar el primer Hola Barcelona! Cocktail de Ramon Agenjo com a president de Barcelona Global. És un dels principals esdeveniments d’aquesta organització d’empresaris i professionals, que tot i que va estar passat per aigua i el propi Agenjo no va poder fer el seu parlament per l’aiguat que va caure als jardins del Palauet Albèniz de Barcelona, va ser un èxit de convocatòria, amb 1.500 assistents de 91 nacionalitats. L’objectiu de la trobada és celebrar que Catalunya i la seva capital siguin escollides cada any per milers de professionals per establir-s’hi i fer-los-ho saber. Sovint ens centrem en els efectes negatius que pot tenir el fenomen expat i ens oblidem de què la seva presència és sinònim de negocis.

Això és tot per avui. Si t’ha agradat, comparteix la newsletter. Fins la setmana que ve!