Les principals cadenes de supermercats han augmentat les vendes generades per les seves pròpies marques en els últims anys, al caliu de la inflació i els canvis de tendència entre els consumidors. Una situació que s'ha donat en totes les grans distribuïdores alimentàries, sense excepció, des de Mercadona, Carrefour i Dia fins a Eroski, Lidl o Alcampo. Si bé és una cosa que no solia ocórrer dins del sector, l'elevada competència per captar clients ha provocat que tots s'afegeixin a l'ona de la marca blanca.
"És una cosa molt inusual. És molt estrany que tots estiguin en el mateix punt, però és per la competència que tenen entre ells per rebaixar el preu de la cistella de la compra", explicava César Valencoso, director d'informació al consumidor de la consultora Kantar Worldpanel en una recent presentació sobre els reptes del sector per a 2024. A més, s'ha produït en un context de pujades de preus, on la marca blanca ha registrat un increment superior a la dels fabricants.
És per això que la quota de venda de les seves pròpies marques per a les operadores del gran consum a Espanya ha crescut més de cinc punts en els últims dos anys, marcats per les conseqüències de la crisi pandèmica i de la guerra d'Ucraïna. Un avenç que s'està donant en paral·lel a accions com els vets de Carrefour a marques com Pepsi o Lay's pels seus elevats preus. En aquest sentit, la marca blanca ha passat de copar el 38,5% de les vendes l'any 2021 a prop del 44% que ha aconseguit el 2023, segons dades de la consultora.
Lidl i Mercadona lideren el rànquing
"El que hi ha darrere d'aquesta tendència són moltes coses, però el factor principal és que, encara que moltes vegades es llegeix que és per elecció del consumidor, no és tant així, sinó que qui realment empeny la marca del distribuïdor és el mateix distribuïdor, perquè competeixen entre ells," assegurava l'expert.
D'aquesta manera, totes les cadenes del gran consum han incrementat les vendes en valor de les seves pròpies marques, algunes d'elles arribant a guanyar fins a tres punts de quota el 2023. La que lidera per sobre de la resta és l'alemanya Lidl, les vendes de la qual ja assoleixen el 82,1% després de créixer alguna cosa més de dos punts (79,9%) des de l'any anterior. El segueix Mercadona, on la marca blanca ja suposa un 74,8% de les seves vendes.
La companyia de Juan Roig, líder del mercat amb una quota propera al 27%, ha guanyat gairebé més d'un punt i mig des de l'exercici anterior (73,4%). Carrefour, la segona cadena per quota de mercat (9,9%) ha incrementat dos punts les seves marques pròpies, passant del 29,6% el 2022 al 31,5% al tancament de 2023. De la mateixa manera ocorre amb Dia, que ja assoleix el 56,2% de quota des del 52,2% de l'any anterior.
Eroski, Consum i Alcampo, les que més creixen
Ahorramas, per la seva part, ha venut 2,3 punts més de la seva marca blanca, amb una quota del 31,9% davant el 29,6% d'un any abans. Quant a Aldi, el 'discounter' alemany es troba en la tercera posició, amb un 69,3% de les vendes en valor de la seva marca blanca. Segons les dades de Kantar Worldpanel, ha incrementat la seva quota 0,6 punts respecte a 2022.
També El Corte Inglés és una altra de les grans empreses que segueix la mateixa tendència, situant-se entre les que menys ha crescut en marca pròpia. D'aquesta manera, ha passat del 14,6% al 15,3% actual, a penes un 0,7% més que l'any anterior. Respecte a les que més han incrementat les vendes de la seva marca blanca, Eroski s'emporta la palma, amb una alça de 3,1 punts.
La cooperativa basca ha passat de vendre un 25,6% de la seva marca al 28,7% registrat per la consultora a tancament de 2023. Les altres dues grans cadenes que també creixen tres punts són la valenciana Consum, amb un increment del 33,2% al 36,2% i Alcampo, que ha passat del 21,5% al 24,5%.
"Mentre els 'top retailers' (Mercadona, Carrefour, etc) i el 'discounter' (supermercats de descompte com Aldi o Lidl) continuïn creixent, també continua creixent la marca del distribuïdor, independentment del que opini el client," explicava Valencoso. És aquest sentit, per a l'expert, si bé va els operadors continuaran amb la tendència a l'alça, ho faran a un ritme diferent durant 2024, més lent, ja que l'augment de preus pot suposar un sostre per a la marca blanca finalment.