Meliá ha rebut 40 milions d'euros d'ajuts públics a Alemanya per les pèrdues obtingudes amb el seu negoci hoteler durant la pandèmia. I aquest any rebrà uns altres 2 milions més, segons revelava el president i conseller delegat, Gabriel Escarrer, durant la presentació de resultats del primer semestre, un període en què la companyia ha guanyat 46 milions d'euros, 12 vegades més que l'any passat. A Espanya, tanmateix, els ajuts a fons perdut han estat molt limitades, de fet, són un 95% menor.

A més dels ERTO, recordava Escarrer, "que no ha estat una cosa exclusiva d'Espanya, també hi va haver a Alemanya i la totalitat d'Europa", Meliá ha rebut aquí 200.000 euros per part del govern espanyol (són també ajuts a fons perdut per a empreses afectades per les pèrdues de la covid) i després una ajuda addicional de 300.000 euros per part del govern balear, "una cosa molt poc significativa", comentava.

A Alemanya, tanmateix, els ajuts a les empreses turístiques han estat més abundants, en total seran de 42 milions i serviran "per sufragar el 75% de perdudes" que la companyia ha obtingut allà. Meliá està tenint una arrencada d'any "complexa" al país germànic, segons explica al seu informe financer. Si bé el comparatiu en termes semestrals amb el 2022 és positiu per l'efecte d'òmicron, existeix una doble velocitat segons els destins. Aquells més dependents del sector Corporate (empreses) situats al nord del país "van patir una menor demanda, que no era compensada amb clients leisure (lleure)".

Addicionalment, els esdeveniments MICE (de negocis) no recuperen en nombre d'expositors i visitants en aquest tipus de ciutats. Mentre que les ciutats amb més atractius turístics, com Berlín i Hamburg, van tenir un millor acompliment, afegeix Meliá. "Continuem veient una evolució desigual en general". En aquest sentit, Gabriel Escarrer explicava que el mercat germànic "ha estat sempre molt conservador" i allà han patit, a més, un impacte més fort de la crisi energètica.

"Ho hem vist en hotels de les Canàries on el principal mercat és alemany i fins i tot a Alemanya". Tanmateix, comentava l'executiu, aquest mercat comença a recuperar i ara té un fort fluix cap als hotels de la conca mediterrània, que ja estan a nivells precovid.

Escarrer, que a més de ser president i CEO de Meliá, és president d'Exceltur, la patronal turística, es va mostrar molt taxatiu durant la crisi sanitària, demanant al Govern ajuts directes a fons perdut per evitar tancaments d'hotels i altres empreses del sector. Per això ara, ha volgut deixar clar a quin país li ha donat més suport durant aquests anys.

En aquest context ha estat preguntat per les eleccions i l'incert resultat electoral. "Demanem estabilitat, és el que necessitem tots i no estaria malament que els dos partits fessin un acte de contrició i abordessin la governabilitat d'una forma conjunta". Traient això, respecte a l'estabilitat del sector turístic, creu que hi ha fons dels Next Gen "que haurien de prioritzar", sobretot, els que van destinats al destí turístic madur. "Són estratègics i transformadors, donen estabilitat".

Així mateix, l'executiu també s'ha pronunciat sobre el nou govern a les Balears. "Es va fer una llei turística que té coses molt positives, però també altres que s'han de millorar. El bo s'ha de preservar, com l'aposta per turisme de qualitat i els criteris ESG." Tanmateix, Escarrer entén que s'ha de lluitar encara més contra l'oferta il·legal dels apartaments turístics.

"Tots hem de ser sota les mateixes regles del joc i el govern autonòmic, que és qui té la competència en aquestes matèries, ha de ser molt estricte. Perquè parlem d'un model de qualitat, que no de luxe, que va en contra de la sensació de massificació i turismofòbia que s'ha generat en molts casos," acabava.