La ministra d'Indústria, Reyes Maroto, ha mantingut una trobada virtual amb els directius del grup indi Tata Motors per conèixer la proposta de la marca automobilística que estudia la possibilitat d'instal·lar una fàbrica de bateries a Espanya. La propietària de Jaguar Land Rover va fer pública la seva intenció de produir bateries a Europa i es va interessar pels terrenys de la zona de desenvolupament industrial que el Govern d'Aragó vol desenvolupar a Zuera, població propera a Saragossa. Es tracta de l'àrea industrial que ja va despertar l'interès de Volkswagen per construir el seu gigafactoría, que finalment s'instal·larà a Sagunto (València).
La reunió entre la ministra Maroto i els directius de Tata Motors ha tingut lloc després que divendres passat l'agència de notícies Reuters difongués la intenció de la marca índia de valorar dos emplaçaments a Europa per subministrar les bateries elèctriques per als models de Jaguar Land Rover, que té instal·lacions de fabricació a la Gran Bretanya i Eslovàquia. La Comunitat d'Aragó entraria en lliça el Regne Unit, encara que la companyia no ha concretat quina seria la ubicació britànica.
Va ser a començaments de 2023 quan Tata Motors va parlar públicament de les seves intencions. El director financer del grup, Pathamadai Balaji, va confirmar públicament que el grup volia aixecar una gran fàbrica de bateries a Europa per assegurar-se el subministrament a la cadena de valor. Durant la celebració del saló de l'automòbil Índia Auto Expo, celebrat a Delhi, Balaji també va apuntar que les cel·les de bateries fabricades a Europa es vendran a altres marques automobilístiques, més enllà de Tata Motors i Jaguar Land Rover.
Referent a això, el president de la Comunitat d'Aragó, Javier Lambán, va insistir el cap de setmana passat en què el govern autonòmic està treballant en "diverses possibilitats" per assegurar-se que el territori aragonès acull finalment una fàbrica de bateries per a cotxes elèctrics, encara que no es va posicionar sobre la probable proposta de Tata Motors.
En aquests moments, hi ha diversos projectes per garantir el futur del cotxe elèctric a Espanya. Entre aquests es troba la fàbrica de bateries de l'empresa asiàtica Envision, que preveu construir una planta en Navalmoral de la Mata (Càceres) i ha presentat diverses sol·licituds d'ajuts per desenvolupar el projecte, segons informa Europa Press. En aquest sentit, es va quedar fora de la primera convocatòria del Perte VEC i actualment opta a 115 milions d'euros dels fons regionals.
Al seu torn, l'empresa eslovaca InoBat valora si instal·lar a Espanya la seva pròxima fàbrica de bateries, en concret a Valladolid, o fer-ho també al Regne Unit. Aquest projecte ronda des d'octubre de l'any passat. Des de la Comunitat de Castella i Lleó considera que la ciutat té atractiu per a noves inversions, com el demostra el fet que l'empresa angloíndia Switch Mobility ha decidit instal·lar una fàbrica d'autobusos elèctrics, amb una inversió de 100 milions, que implicarà la creació de 2.000 llocs de treball directes i 5.000 d'indirectes.
Un projecte per al segon Perte VEC
El projecte de Tata Motors podria sumar-se a les propostes que el Govern central estudiarà dins de la segona convocatòria dels ajuts del Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica del Vehicle Elèctric i Connectat (Perte VEC), del qual encara queden per repartir 2.181 milions d'euros.
El Ministeri d'Indústria està ultimant la segona convocatòria del Perte VEC per llançar-la "entre març i maig", que serà més flexible en els seus requisits que el primer paquet d'ajuts i permetrà presentar-se a empreses amb petits projectes en solitari.
Després que en la primera convocatòria del Perte es van adjudicar únicament uns 800 milions dels gairebé 3.000 milions amb què estava dotat, ara el ministeri ha reduït les garanties exigides a les empreses per complir "d'una manera més fàcil i més flexible els requisits de la línia", la qual cosa segons la ministra Maroto beneficia sobretot a les pimes. La flexibilitat de la nova línia permetrà que es puguin presentar "empreses amb projectes petits sense necessitat d'anar en agrupació empresarial", com s'exigia en la primera línia. L'objectiu del Govern és tancar aquest projecte amb els millors resultats, executant el cent per cent dels recursos dels fons europeus Next Generation.