A principis d'any, el grup energètic i de telecomunicacions Estabanell va posar en marxa un corporate venturing per accelerar start-ups: Eria. Amb un pressupost de 600.000 euros per a aquest 2024, el programa gira entorn de dos grans eixos: posar en contacte la companyia amb l'ecosistema emprenedor i incorporar productes, serveis i tecnologies per millorar i fer més eficients els serveis que ofereix als seus clients. 

Josep Solé, director d'ERIA, explica en una entrevista a ON ECONOMIA que les tres línies de negoci del grup Estabanell són la generació, la distribució i la comercialització d'energia renovable i el que volen ara és connectar aquests tres eixos amb l'ecosistema d'empreses emergents. "Volem crear sinergies amb la nostra corporació per agilitzar aquesta incorporació de nous productes i serveis", indica Solé, que afegeix que també volen fomentar l'emprenedoria des de la mateixa companyia. El grup Estabanell té un equip de més de 250 persones enfocades tant en el món de l'energia com de les telecomunicacions. "La finalitat que tenim amb ERIA és generar i transmetre aquest esperit emprenedor dins de la casa perquè aquestes idees acabin materialitzant-se en projectes i, si tot va bé, crear petites start-ups des del grup", argumenta. 

"El negoci té 100 anys d'història, és un canvi de mentalitat que hem d'afrontar i a través de programes d'emprenedoria interna creiem que és la manera de fer-ho", defensa Solé, que destaca que "ja no som un rara avis, moltes empreses estan incorporant i desenvolupant la innovació. Nosaltres tenim un departament propi d'innovació molt enfocat en R+D i participem en projectes europeus centrats en el món de l'energia i ara busquem el mateix però en el món de la start-up". 


Transició energètica i electrificació

En aquest primer programa d'acceleració s'hi van presentar 55 start-ups i des d'Estabanell en van seleccionar 4, totes centrades en el negoci de l'energia elèctrica. I és que el principal repte que té actualment el grup és fer front a la transició energètica. En aquest sentit, volen produir al màxim amb energia renovable i apostar per l'electrificació. "Hem d'intentar prescindir al màxim d'aquells sistemes que emetin CO₂. Però volem una electrificació que tampoc signifiqui augmentar el consum, sinó que es consumeixi energia de la forma més eficient possible", matisa. 

Per aconseguir-ho, el grup Estabanell s'ha proposat desplegar parcs fotovoltaics per tot el territori. De fet, tenen 40 parcs fotovoltaics projectats, dels quals ara en tenen un en explotació. "Esperem aquest 2024 poder augmentar aquesta xifra i la finalitat és produir el màxim d'energia possible amb recursos propis, amb renovables". La companyia treballa amb un horitzó a 3-4 anys vista i asseguren que la majoria d'ells estaran a Catalunya i el "més propers" a la zona on tenen la xarxa elèctrica. Per ara, fora del territori en tenen un a Múrcia. "L'objectiu és arribar en pocs anys que com a mínim el 50% de l'energia que consumeixen els nostres clients sigui generada a través de parcs propis". Avui en dia tenen una xarxa que dona cobertura a més de 60.000 llars.

Per arribar a aquesta fita, fa un any i mig van incorporar Innover, una empresa dedicada a la instal·lació de sistemes fotovoltaics tant en parcs com en empreses. Era una companyia en la qual Estabanell va agafar una part majoritària de la seva participació. No és la primera vegada que duu a terme una incorporació d'aquesta mena i, de fet, va ser a principis d'any que en va incorporar una d'eficiència energètica. "Aquí es pot veure l'estratègia del grup, que és fomentar el desplegament d'energies renovables i apostar per l'eficiència energètica". 

Sobre com es trasllada al client aquesta transició energètica, Josep Solé confirma que després de la pandèmia i la guerra a Ucraïna el preu de l'energia es va "disparar" i el consumidor "va començar a ser conscient de la importància de gestionar els seus serveis". Per aquest motiu, confirma que des de llavors el consumidor ha passat de ser "passiu" a implicar-se en l'autoconsum. "Ara els usuaris estan posant plaques solars, s'estan empoderant i el paradigma està canviant per complet". A més, assenyala que el següent pas serà digitalitzar els seus serveis perquè el client "sigui conscient del que està consumint, com i amb quins recursos". 


Potència d'energia renovable

A banda, Solé treu pit de la gestió que s'està fent a Espanya pel que fa a la transició energètica i indica que els requisits de la Unió Europea, que s'ha fixat que per al 2030 el 45% de l'energia general sigui renovable, Espanya va molt per sobre. "Des de principi d'any el mix de renovable ha sigut del 60%. Això vol dir que actualment el 60% de l'energia que es genera al país ja és de fons renovables i s'espera que en sigui molt més", afirma. A més, declara que Espanya es troba en una posició “idònia” per esdevenir una potència pel que fa a generació d'energia renovable. "Crec que per al 2030 podem arribar a aconseguir el 100% de l'energia renovable i ja hi ha dies actualment que ho és. És quan es diu que el preu de l'energia està per sota zero". En aquest sentit, explica que es pot donar la paradoxa que Espanya generi massa energia renovable. "El que no podem fer és perdre-la, així que s'està apostant també per l'hidrogen verd que permet emmagatzemar-la i consumir-la quan es necessiti". 

I pel que fa a Catalunya? "Tenim uns deures pendents a fer", comenta Solé. "La Generalitat està fent una aposta important pel que fa a les renovables, però cal donar un impuls a la implantació dels parcs. Ens trobem traves burocràtiques, però estem segurs que Catalunya esdevindrà una potència en renovables". "Clar que hi ha un impacte al territori, però s'ha de mediar amb les administracions perquè aquests parcs fotovoltaics siguin una realitat com més aviat millor". 


Irrupció de la IA

Respecte a la irrupció de la intel·ligència artificial, el directiu comenta que els farà ser més eficients. "La IA ens podrà arribar a predir les millors hores per produir energia fotovoltaica, o a quines hores bufarà més el vent", destaca, i agrega que els clients podran rebre un servei més personalitzat o els agilitzarà els processos de tractament de dades. A curt termini, Solé explica que tenen un programa de venture client a punt d'obrir i en un futur tenen un parell de programes en ment: un venture builder i un d'inversió. "Amb el corporate venturing constituït i amb els diferents programes en marxa, esperem ser un referent en l'ecosistema no només català, sinó també espanyol", acaba.