Les reserves per a aquest estiu en Airbnb estan disparades. L'empresa, que fa de mitjancer entre amfitrions que presten la seva casa i hostes que busquen un lloc on allotjar-se a canvi d'un preu, va revelar recentment que per als mesos de juny, juliol i agost havia rebut reserves a més de 3.700 ciutats i pobles espanyols a través de la seva plataforma. El que suposa un 6% més de localitats que en el mateix període de l'any passat. Chiclana de la Frontera (Andalusia), Cadaqués (Catalunya) i Laredo (Cantàbria) se situen com les destinacions més reservades per a les vacances d'aquest 2024.

Airbnb s'ha convertit en una de les aplicacions més utilitzades al nostre país per reservar allotjament, ja que sol oferir habitatges singulars com mansions, castells o granges, preus més competitius que els hotels, o espais més grans si es viatja en família o amb amics. I precisament per això, per la seva popularitat, s'ha convertit en una de les vies més utilitzades pels ciberdelinqüents per estafar els seus clients.

La mateixa companyia és conscient d'això i adverteix a la plataforma de l'estafa del pagament per avançat. "Airbnb sempre cobra l'import total de la reserva, tret d'en comptades excepcions. Per tant, si has abonat part de l'import fora de la nostra plataforma, podria tractar-se d'un frau. Si creus que podries haver estat víctima d'una estafa, posa't en contacte amb nosaltres com més aviat millor", indica al seu web i app.

L'estafa del pagament per avançat "té sentit" i per això és molt comú caure-hi. Imaginem que un hoste busca allotjament a la plataforma i inicia una conversa amb un amfitrió per preguntar alguna cosa sobre l'habitatge que vol llogar. És llavors quan aquest aprofita per suggerir-li que si paga fora d'Airbnb pot fer-li un descompte o fins i tot estalviar-se la comissió de gestió.

Si l'hoste accepta, és probable que es quedi sense els diners i sense l'allotjament perquè aquesta persona (que es feia passar per amfitrió) desapareix, ja que es tracta d'un estafador. El problema és que si l'hoste fa una transferència o Bizum a aquesta persona fora d'Airbnb, l'empresa no pot protegir-lo. Tan sols pot bloquejar l'usuari si sospita o confirma que el seu comportament amb els hostes és il·legal.

Airbnb envia un avís davant de l'onada d'estafes

Airbnb alertava d'això en els mesos previs a l'estiu, en els quals van començar a disparar-se les reclamacions a l'aplicació per aquest tipus d'estafes. "Just en les setmanes en què la majoria d'espanyols reserva les seves merescudes vacances d'estiu, és quan els estafadors aprofiten per desplegar tots els seus estratagemes: pàgines web clonades, missatges de text amb trampa, correus electrònics sospitosos i la utilització de les xarxes socials," expliquen.

Una enquesta realitzada per a Airbnb revela que gairebé la meitat (47%) dels espanyols és incapaç d'identificar un lloc web fals de vacances, viatges o allotjaments. És per això que Airbnb, la Policia Nacional i els experts en seguretat en línia Confianza Online donen quatre consells als viatgers espanyols per detectar un intent de frau en el procés de reserva, sobretot en els primers dies del mes juliol, que és quan més es produeixen.

La primera recomanació és no fer clic als enllaços que no esperes. Recorden que els enllaços fraudulents en correus electrònics estan dissenyats per redirigir l'usuari a llocs web falsos on s'enganya l'usuari perquè reveli informació personal. En aquest sentit, recomanen utilitzar l'aplicació d'Airbnb o accedir directament al lloc web.

El segon consell és anar amb compte amb les ofertes sospitosament barates o els dipòsits alts. Ja que, si una oferta o promoció sembla massa bona per ser veritat, podria ser una estafa i és millor acabar tota comunicació immediatament.

D'altra banda, Airbnb demana romandre a la plataforma per reservar, pagar i comunicar. I finalment, utilitzar una contrasenya diferent per a cada compte que l'usuari creï i habilitar l'autenticació de dos factors.