La companyia Estal, pertanyent a la família Albertí, ha consolidat la seva expansió internacional amb l’establiment d’una filial pròpia al Regne Unit, un mercat que té un potencial de creixement molt important en el segment dels destil·lats. De manera destacada amb aquelles marques que combreguen amb l’estratègia d’Estal: l’envàs també aporta valor.

La firma de Sant Feliu de Guíxols (Girona) es diferencia des de fa anys per la distribució d’ampolles i envasos de vidre fabricats industrialment amb material 100% reciclat, que s’obté a les plantes de recollida dels residus que van a parar als contenidors urbans de molts municipis, explica Jan Garcia, director general de l’empresa.

Aquest és un dels trets diferencials d’aquesta empresa catalana que amb innovació en els processos, disseny en els prototips i molt valor afegit en productes pràcticament fets a mida del client, ha aconseguit solucionar les reticències que podrien tenir les grans marques del sector del vi, els destil·lats, la cosmètica, els perfums per a la llar i l’alimentació gurmet de fer ús d’envasos que "tenen imperfeccions i possibles variacions de color".

El 2021 va ser quan Gerard Albertí Gascons, conseller delegat de la companyia on el seu germà Frederic assumeix l'àrea de sostenibilitat, va decidir fer estendard del reciclatge i la sostenibilitat i invertir en la innovació de processos per fabricar amb vidre de la recollida de residus urbans (Post-consumer recycled content-PSCR), juntament amb els seus proveïdors d’arreu d’Europa i Espanya. “Actualment, tenim un llenguatge empresarial propi, som un referent en el sector i un company de viatge per a les marques que aposten per la sostenibilitat i l’economia circular”, explica Jan Garcia.

Pel sol fet de tenir el vidre reciclat com a primera matèria, els fabricants que treballen per a Estal obtenen una reducció de més del 30% en les emissions de CO₂, perquè per fondre i treballar el vidre reciclat es necessita un 10% menys de temperatura als forns de fabricació, comenta el director general.

Jan Garcia, director general de la empresa Estal
Jan Garcia, director general de l'empresa Estal

Disseny i sostenibilitat

Cada col·lecció que es fa té el seu propi ADN en el disseny, la sostenibilitat, la innovació i l’empatia cap als seus creadors. “Sempre busquen el soci adequat que ens ajudi a adaptar els dissenys més agosarats a la producció industrialitzada”, tenint en compte que Estal no té planta de producció. Disposa de les oficines centrals a Sant Feliu de Guíxols (GIrona), on té l’equip d’R+D i comercial per desenvolupar els projectes, i un espai d’exposició al 22@, a Barcelona.

La vocació internacional hi és des dels inicis de la companyia, quan es va crear el 1994 després que diverses generacions de la família Albertí s’haguessin dedicat a la fabricació de taps i altres productes de suro i es va decidir iniciar la venda i distribució de càpsules d’alumini i estany per al sector del vi i es va incorporar la distribució d’ampolles de vidre.

Actualment, la facturació d’Estal és de 68,5 milions d’euros. El 65% de les vendes provenen de l’exportació, amb filials a França, Itàlia, la recent del Regne Unit, i un equip comercial propi a Mèxic. A la resta de mercats, com Japó o Austràlia, té distribuïdors, “fent una selecció complexa perquè necessiten un acompanyament constant dels equips que tenim a les oficines de Sant Feliu”. Els seus clients es reparteixen a terços entre els elaboradors de vins, d’espirituosos i d’articles de bellesa i de la llar. 

L'envàs, valor de marca

Va ser en tombar del segle XX, a la primera dècada dels anys 2000 quan Estal fa un gir i, en lloc de comprar les ampolles de vidre que li oferien els proveïdors, decideix desenvolupar prototips i encarregar la fabricació de les que serien les seves primeres sèries amb disseny propi per a tercers, però també per tenir una gamma amb marca Estal. 

Un dels salts més importants per a la marca va ser l’esforç en innovació que, cap al 2015, es va traduir en el llançament dels envasos amb doble alt, molt apreciats per als elaboradors de vins i els perfumistes. “És un sistema que dona més presència a les ampolles, però que volumètricament tenen la mateixa dimensió i capacitat". Després van venir "les ampolles amb boca sommelier", que tenen una línia de tall a l’embocadura pensada especialment per atorgar la màxima singularitat als grans vins, alhora que és una guia per facilitar el tall de la càpsula al coll d'ampolla i funciona com barrera antidegoteig. 

L'ampolla de vidre d'Estal per al brandy Domaine des Hautes Glaces Trieves, de la marca Rémy Cointreau
L'ampolla de vidre d'Estal per al brandy Domaine des Hautes Glaces Trieves, de la marca Rémy Cointreau

Amb aquests avanços s’ha anat projectant Estal internacionalment, fins a desenvolupar projectes tan icònics com l’ampolla de vidre per al brandy Domaine des Hautes Glaces Trieves, de la marca Rémy Cointreau; o l’Estrella del Caribe per a Ron Legendario, per esmentar-ne els que han portat més feina per ajustar el disseny a la producció industrial. "Ajudar al client en les seves decisions és fonamental, però moltes vegades també significa oferir solucions alternatives", explica.

“L’assignatura pendent és seguir aportant valor als clients i seguir fent-ho apostant per la confiança, la innovació, i les tendències del mercat que volen mostrar les noves marques”, confirma Jan Garcia qui, orgullosament, defineix a Estal com "l'empresa del packaging de vidre més innovadora del món".