L'Estat rebaixa el seu deute amb les aerolínies, que ascendeix a més de 800 milions d'euros. Les companyies aèries solen avançar els diners dels vols subvencionats a les illes, que per als residents tenen un descompte del 75% i després, el govern espanyol els la torna. Tanmateix, feia mesos que això no passava i l'associació que els representa (ALA) ja va advertir fa unes setmanes que si no rebien els diners, les operacions a les Canàries, les Balears, Ceuta i Melilla estarien en perill.
"La situació ha de corregir-se com més aviat millor o hi haurà conseqüències", va assegurar el president d'ALA, Javier Gándara. Tanmateix, aquest dimarts la Comissió de Transports del Congrés dels Diputats ha aprovat incloure, via esmena en la tramitació de la nova llei de navegació aèria a proposta del PSOE, una aportació de 319 milions d'euros de l'Estat destinada, precisament, a pagar a les companyies aèries aquesta subvenció que avancen pel descompte de resident, segons recull Europa Press.
L'aportació permetrà a l'Estat rebaixar el seu deute amb les aerolínies, que a gener de 2025 ascendia a 810 milions d'euros, sent Iberia Express i Binter les més afectades. El retard es deu a la falta de pressupostos generals de l'Estat (PGE), que és on surten els fons per pagar aquestes subvencions. En estar congelats no s'ha pujat la dotació al transport aeri, i, tanmateix, la venda de vols no ha parat de créixer.
El govern espanyol va assignar un pressupost de 560,81 milions en els PGE de 2023 per a les subvencions al trànsit aeri pels vols de residents extrapeninsulars, una quantia que es va veure després superada per una demanda disparada i a què es van sumar uns altres 170 milions a través del Fons de Contingència. Però la demanda no para d'augmentar i saben que el pressupost quedarà curt també aquest any.
Les aerolínies demanen més planificació per al futur
Doncs ja l'any passat, l'oferta de capacitat en les rutes entre les Canàries i la península va assolir els 61,81 milions de seients el 2024, la qual cosa suposa un 9,6% més respecte a 2023 i un 18% en comparació amb 2019. En el cas de les connexions entre les Balears i la península, el 2024, es van oferir 55 milions de seients, un 6% més que en 2023 i un 12,85% per sobre de 2019.
Des d'ALA creuen que el govern espanyol ha de corregir aquesta situació a futur amb partides pressupostàries prou dotades i més realistes amb les necessitats de demanda per evitar "errors de càlcul" com el registrat en els comptes públics de 2023, amb una partida per a aquestes subvencions menor a la dels dos anys precedents, en concret de 652 milions d'euros el 2021 i de 641 milions el 2022.
Per a aquest 2025, es tornarà a comptar amb una partida de 560,8 milions per cobrir les subvencions a residents aquest exercici, la despesa del qual s'estima que assoleixi els 1.200 milions d'euros, a la qual cosa caldria sumar el deute pendent de 2024, que si s'abonen ara els 319 milions, baixarà a 491 milions.