El sector aeri encara amb optimisme la temporada d'estiu, que comença diumenge vinent 26 de març i es prolongarà fins al 28 d'octubre de 2023. Les aerolínies han programat un 4,4% més de seients que el 2019, un any que ja va ser rècord per al turisme, en concret oferiran 221,8 milions de places. Però també han elevat en un 1,2% el nombre de vols, fins a fregar els 1,3 milions d'operacions comercials, segons les dades facilitades per Aena aquest dijous.
L'aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas és el que més seients oferirà en aquests set mesos, ja que superarà els 44,5 milions i Josep Tarradellas BarcelonaEl Prat, serà el segon amb 37,2 milions. Això significa que el primer recupera el 99% de places que oferia abans de la pandèmia i el segon un 93% De manera que Madrid-Barajas recupera pràcticament l'operativa de 2019 (-1%) i Barcelona-El Prat queda alguna cosa per sota (-7%).
Després de Madrid i Barcelona, els aeroports que tindran més oferta de seients seran Palma de Mallorca, amb 30,3 milions (un 8% més que abans de la crisi sanitària); Màlaga-Costa del Sol, amb 17,9 milions (un 14% més); Alacant-Elx Miguel Hernández, amb 12,3 milions (els eleva en un 4%); Eivissa, amb 9,3 milions de places (un 11% més) i Gran Canària, amb 8,8 milions (on també pugen un 6%).
Per la seva part, els aeroports que registren un increment més important en la seva programació de vols d'estiu són els de Vitòria, que gairebé es dupliquen respecte al 2019; Sant Sebastià, on pugen un 51%; Saragossa, que els eleva en un 48%; Astúries, Santiago-Rosalía de Castro i Salamanca, on pugen un 35% aproximadament, seguits per Vigo, Menorca, València i Seve Ballesteros Santander, on el nombre d'operacions serà entorn d'un 24% més alt que llavors.
En total, els aeroports de la xarxa d'Aena tenen programats per a la temporada d'estiu un total de 2.950 rutes, 39 més que a l'estiu de 2019. Per zones geogràfiques, les aerolínies posen el focus aquest 2023 als mercats llatinoamericà i domèstic, que són per sobre dels nivells de 2019 amb un increment del 15% i de l'11%, respectivament. Entre les rutes internacionals, els mercats italià i francès han augmentat un 10% respecte a l'estiu de 2019, i destaquen els grans creixements al Marroc, del 60%, de Polònia del 46% i de Portugal del 30%.
La programació en la temporada d'estiu amb el Regne Unit i Alemanya (els nostres principals mercats emissors de turistes) pràcticament ha recuperat el nivell de 2019, segons les dades d'Aena, ja que aquell any s'ofereixen un 96% dels seients de llavors. En tot cas, la gestora dels aeroports recorda que la programació de seients i moviments està sempre subjecta a canvis per part de les aerolínies, i per això pot variar segons la demanda.
Aena incentiva les aerolínies perquè entrin a nous mercats
D'altra banda, l'empresa destaca que durant els dos anys de pandèmia, va proporcionar a les aerolínies "incentius dissenyats expressament" per a la situació provocada pel Covid-19. Però ara, davant de la recuperació del tràfic, Aena recupera un incentiu comercial similar al que oferia a les companyies aèries abans de la pandèmia. L'esmentat incentiu s'aplicarà de l'1 d'abril al 31 d'octubre (temporada d'estiu) i de l'1 de novembre al 31 de març de 2024 (temporada d'hivern).
Amb aquest nou esquema, Aena vol incentivar noves rutes a destins no servides, però també que creixin les rutes cap a aeroports de menys de 3 milions de passatgers i el nombre de vols amb destinació a Àsia. L'incentiu consisteix en el reembors del 100% de la tarifa aeroportuària del passatger a l'aerolínia. I el nombre de passatgers màxim a incentivar per cada companyia té un límit, fixat quan creixen els passatgers a l'aeroport i en el total de la xarxa.