El Parlament Europeu ha donat llum verda aquest dimecres a les noves normes que exigiran als operadors de plataformes als sectors del transport de passatgers i d'allotjaments turístics de curta durada, com Uber o Airbnb, que siguin responsables de recaptar i remetre l'IVA a les autoritats fiscals quan els proveïdors de serveis no ho facin, per evitar un avantatge injust respecte a taxis i hotels.

Els eurodiputats han aprovat amb 589 vots a favor, 42 en contra i 10 abstencions els canvis en les normes que els Estats membre van introduir en la directiva en la seva reunió del novembre passat, sota la presidència hongaresa del Consell, i que incloïa canvis per reduir la càrrega administrativa que suposa el reglament per a les petites i mitjanes empreses (PIME) per salvar les reticències d'Estònia, ja que l'aprovació del reglament requeria la unanimitat dels Veintisiete.

També es va afegir un període de transició que retarda l'aplicació del reglament, que serà voluntari a partir de l'1 de juliol de 2028 i obligatori a partir de l'1 de gener de 2030, la qual cosa ajorna en cinc anys la proposta original de la Comissió Europea.

Pel seu costat, la delegació espanyola va incloure una declaració en què recolzava el plantejament general reflectit en la proposta en relació amb el model de plataformes digitals, va manifestar la seva intenció d'aplicar-lo abans de 2028, com a mesura de simplificació en la recaptació de l'IVA i com a manera de millorar la lluita contra el frau.

Europa recaptarà 6.600 milions extra

Segons les normes actuals de l'IVA, són els proveïdors subjacents de serveis --per exemple, la persona que lloga el seu apartament--, els que estan obligats a recaptar i remetre l'IVA a Hisenda, però molts d'ells, siguin particulars o petites empreses, desconeixen que poden estar subjectes a l'IVA pels serveis que ofereixen i fins i tot quan són conscients, pot resultar-los difícil familiaritzar-se amb el sistema de l'IVA i complir les seves obligacions sobre això.

Així, aquesta reforma pretén eliminar la desigualtat actual en matèria d'IVA que pateixen els operadors tradicionals d'aquests sectors i, segons les estimacions de Brussel·les, aquest canvi pot reportar als Estats membre fins a 6.600 milions d'euros a l'any en ingressos addicionals en els deu anys vinents i fins a 48 milions a l'any a les pròpies plataformes durant el mateix període de 10 anys.

Ara que el Parlament Europeu ha donat el seu vistiplau als últims canvis de les capitals després de dos anys de negociacions, el reglament serà adoptat formalment pel Consell abans de publicar-se al Diari Oficial de la UE i entrar en vigor.

Objectiu: modernitzar el sistema després de 30 anys vigents

Com a part del mateix paquet, es pretén també donar un impuls a la factura electrònica en les operacions transfrontereres per ajudar a reduir el frau de l'IVA fins i tot en 11.000 milions d'euros a l'any i disminuir els costos administratius i de compliment per als comerciants de la UE en més de 4.100 milions anuals durant els propers deu anys.

Aquesta norma ve a modernitzar l'actual sistema d'IVA de la UE per al comerç intracomunitari, que amb gairebé 30 anys i, malgrat algunes millores recents, no ha seguit el ritme dels avenços tecnològics, l'economia digital, els canvis en els models empresarials o la globalització.

El tercer pilar d'aquest paquet és un model de "finestreta única" per permetre a les empreses que venen a consumidors d'un altre Estat membre registrar-se una sola vegada a efectes de l'IVA per a tota la UE, i complir les seves obligacions fiscals a través d'un únic portal en línia en una única llengua, una mesura que podria estalviar a les empreses uns 8.700 milions d'euros en costos administratius i de registre en la pròxima dècada.