Una vegada més, com ja va succeir el 2020 per la covid-19, la multinacional catalana de massa congelada Europastry ha frenat la seva sortida a Borsa sobtadament, després d'anunciar-ho a bombo platet en un moment dolç de rendibilitat. Aquesta vegada, en un comunicat de divendres a la nit, ho atribueix a la "volatilitat del mercat" i esmenta en el seu comunicat "el context electoral europeu". Els ulls de la inestabilitat europea miren cap al bressol del croissant, on l'extrema dreta pot donar en els pròxims comicis parlamentaris, avançats a aquest diumenge després de l'èxit del Front Nacional de Marine Le Pen en les eleccions al Parlament Europeu.
La companyia es trobava en ple procés de valoració, que la situaria entorn dels 1.800 milions d'euros, d'acord amb la marxa dels seus beneficis i els multiplicadors que utilitzen altres firmes competidores comparables. Encara que continua considerant "estratègica" la seva sortida a cotització, no aclareix quan tornarà a la càrrega.
L'any passat, la companyia va obtenir un benefici d'explotació (ebitda) de 205 milions d'euros que, segons previsions del mercat, podria elevar-se fins als 240 milions al tancament d'aquest exercici. Tenint en compte que les firmes similars a Europastry cotitzen de mitjana entorn de les 9 vegades el seu ebitda, el valor de la companyia superaria aquests 1.800 milions d'euros abans apuntats, encara que lògicament les sorpreses tant a l'alça com a la baixa vindran determinades per la marxa dels guanys empresarials i les expectatives que el mercat prevegi sobre el creixement del valor. També caldria oferir, com és habitual en les sortides a borsa, en cas que acabin de fer el pas definitiu, un descompte per fer més atractiva l'oferta i la penalització per la falta de recorregut històric de les seves accions als mercats financers.
El multiplicador del seu benefici d'explotació depèn molt del moment del mercat i de les previsions del mateix sector en el qual opera Europastry. El creixement anualitzat dels mercats en els quals ven se situaria en el 6,5% fins a 2026, com recull la companyia al document que confirma la seva intenció de sortir a borsa.
Una dada que juga a favor de la companyia, controlada per la família Gallés (80%) i participada també pel fons de capital risc espanyol MCH (20%), és la seva elevada rendibilitat en relació amb la seva facturació. El 2023 la companyia de fleca i massa congelada va vendre per valor de 1.347 milions d'euros amb un ebitda de 205 milions, la qual cosa implica un marge de rendibilitat del 15,2% o, dit d'una altra manera, que de cada 100 euros que factura, 15,2 euros es converteixen en guanys d'explotació.
Aquesta rendibilitat se situa per sobre d'altres competidors com la suïssa Aryzta el marge de rendibilitat del qual entre facturació i ebidta es va col·locar en el 13,9%, clarament per sota de la firma catalana. Arytza va ser fa uns anys una de les apostes més fermes del guru espanyol Francisco García Paramés, creador de la gestora Cobas, on va arribar a assolir el 14% de la seva capital a través dels seus fons d'inversió.
Europastry espera que el seu marge d'ebitda ajustat creixi lleugerament respecte als nivells de 2023, gràcies "a la barreja de productes, el palanquejament operatiu, la diversificació dels canals de distribució, la progressiva supressió dels costos de les inversions en creixement, la cristal·lització de sinergies de les adquisicions recents i la millora de la rendibilitat del segment internacional de la companyia, excloent Europa".
De la seva facturació total de l'any passat, Europa va assolir els 1.046 milions d'euros, dels quals el 55% corresponen a Espanya. Les vendes a la resta del món es van quedar els 300 milions d'euros, encara que Europastry tenen intenció de potenciar la presència de la companyia als Estats Units. Fundada el 1987, Europastry és una empresa familiar amb seu a Barcelona i que opera de forma global a 80 països amb 27 centres de producció. En el primer trimestre del present any, la companyia va aconseguir unes vendes netes de més de 325 milions d'euros i un resultat brut d'explotació ajustat de més de 47 milions d'euros.
Una sortida i dues operacions
Aquesta és el segon intent d'Europastry de sortir a cotitzar a la borsa, després de l'experiència de 2019 que es va veure frustrada per l'arribada de la pandèmia de la Covid-19 amb la caiguda dels mercats financers. L'operació busca reduir deute (actualment de 700 milions d'euros), comptar amb liquiditat per a noves adquisicions i també permetre la sortida del capital risc MCH que de segur desfarà la seva participació del 20% del capital. S'espera que les accions en circulació de la companyia (free-float) assoleixin el 25% de la seva capitalització.
A falta de concretar els últims serrells de l'operació, la sortida a borsa es realitzaria mitjançant una oferta pública de venda (OPV) d'accions existents amb una oferta pública de subscripció de nous títols (OPS). La mida del tram d'ampliació de capital serà de 225 milions d'euros, i la venda dels actuals accionistes rondarà els 375 o 475 milions d'euros pel que la col·locació total rondarà els 600 o 700 milions d'euros.
Igual com passés amb la multinacional de perfumeria Puig, l'operació va destinada en exclusiva per a inversors professionals. Després de la seva cotització, que estava prevista entorn del pròxim 11 de juliol, podran adquirir títols al mercat els inversors particulars. Cal veure ara si s'acaben d'atrevir a fer el pas i si ho fan en condicions similars a les actuals.