Hotels, aerolínies, agències de viatge... Les empreses turístiques més grans del país volen posar fi a la massificació del turisme que s'està vivint a Espanya, on aquest 2024 s'esperen arribar els 100 milions de visitants. El sector aposta per un turisme de qualitat, per un pla per desestacionalitzar el turisme. Per un país on no hi hagi cada vegada més visitants, sinó que els que vinguin, gastin més i que els ciutadans puguin conviure amb ells. Encara que saben que per arribar fins allà han de canviar les coses i treballar amb el govern central i les administracions públiques de manera conjunta.

En aquest context, i després de més d'un any de treball, Excletur (que representa una trentena d'empreses turístiques com Iberia, Meliá, Balearia o Viatges el Corte Inglés) ha presentat aquest dimecres un manifest amb 80 propostes per acabar amb el turisme de masses i d'excessos, i transformar-lo cap a un turisme de qualitat. Exceltur compta amb el suport de l'Estat en aquest projecte, de fet, la secretària d'Estat de Turisme, Rosario Sánchez Grau, ha assistit a aquest esdeveniment. I també les altres cinc patronals turístiques.

En concret, CEHAT (Confederació Espanyola d'Hotels i Allotjaments Turístics), CEAV (Confederació Espanyola d'Agències de Viatges), Hostaleria d'Espanya, ALA (Associació de Línies Aèries) i Feneval (Federació Nacional Empresarial de Lloguer de Vehicles Amb i Sense Conductor) .

Per lluitar contra els problemes que afronta Espanya en matèria turística, Excletur fins i tot ha llançat la marca 'Turisme Bé', sota la qual desenvoluparan diferents iniciatives a fi de mobilitzar i procurar més adhesions de tots els agents públics i privats espanyols que integren la cadena de valor del turisme. "Presentem aquest manifest, en el qual fa un any que treballem, perquè el turisme a Espanya, a més de ser estratègic, l'hem d'aviciar i no morir d'èxit", apuntava Gabriel Escarrer, president d'Exceltur.

El turisme aportarà més de 200.000 milions d'euros a les arques espanyoles aquest 2024 i en els últims deu, malgrat la pandèmia, ha aportat un 24% del creixement de l'economia espanyola, comentava. "Però, com empresaris que som, no podem ser aliens a la demanda dels ciutadans per la mala gestió i les il·legalitats" que s'han comès, agregava.

Entre aquests problemes amb què la indústria pretén acabar hi ha: el lloguer de vacances (il·legal), els hotelers que ofereixen més places de les desitjades, el transport il·legal amb taxis pirates, l'intrusisme de guies turístiques o les festes il·legals que es duen a terme iots i casa d'Eivissa. "Aquestes realitats suposen un desafiament, un malestar per als ciutadans i com empreses capdavanteres hem de fer un pas endavant", comentava Escarrer, que també és presidende de Meliá.

La patronal vol fer "un turisme més amigable i erradicar el turisme d'excessos, que no aporta res i només comporta al malestar en ciutadans." El president d'Exceltur parlava fins i tot d'erradicar els viatges d'estudis "perquè no tenen res d'estudis, només batibull," a més d'altres problemes que estan causant mala imatge al país.

"Ha arribat el moment de qüestionar créixer per créixer"

Totes aquestes, conclusions treballades pels membres d'Exceltur i avalades per les patronals i la Secretària d'Estat", és el que volen abordar en un manifest de 80 propostes que prove de posar solució a la saturació de les ciutats, la governança, la qualitat en l'ocupació o el medi ambient, amb la col·laboració publicoprivada i de la ciutadania.

Més de la meitat d'aquestes propostes fan menció expressa a iniciatives que són només empresarials, "però n'hi ha altres en les quals necessitem aglutinar el sector públic i sector social perquè li'ls competeixen", reclamava Escarrer. "En els anys que estàvem desitjant rebre turístiques no parlem de massificació, però ha arribat el moment de qüestionar-se créixer per créixer, perquè no va d'això, sinó de generar valor i que Espanya sigui una gran potència i el país més competitiu del món com ho ha estat antany".

Escarrer no sap "on arribaran aquestes 80 propostes" però té clar que és pitjor "no fer res". Recordava que són 30 empreses "les més importants de turisme nacional" les que han impulsat aquesta iniciativa i compten "amb el suport moral" de la Secretària d'Estat i les altres cinc patronals del turisme. Per això, està "convençut, que no cauran en sac trencat".

José Luis Zoreda, vicepresident d'Exceltur, indicava que no han estimat quin seria l'impacte econòmic si aquestes propostes no tiren endavant, perquè compten que "sí" s'hi treballi. I insistia en la necessitat que hi hagi més col·laboració publicoprivada, com n'hi va haver al Pla Barcelona 92. A parer seu, el millor projecte que hi ha hagut a Espanya.

"És un exemple bo. Es va establir un acord de col·laboració amb fons públics, per posar en valor una ciutat que després dels Jocs Olímpics estaven sense demanda. El model es va replicar en altres parts del món, però no a Espanya", recordava .