Les exportacions de mercaderies des del Port de Barcelona cap als Estats Units es van disparar un 30% aquest gener, en previsió de la política d’aranzels de Donald Trump, segons ha avançat aquest dimarts el president de l’Autoritat Portuària de Barcelona, José Alberto Carbonell.
Tanmateix, Carbonell ha evitat comentar possibles escenaris futurs per les actuals “incerteses” sobre les repercussions de les polítiques de Trump en el comerç amb els Estats Units i sobre països tercers. Els Estats Units són el segon soci comercial del Port de Barcelona en trànsit de mercaderies, amb el 6% del total, però a molta distància de la Xina, amb el 28,3%.
El Port de Barcelona va tancar 2024 amb uns ingressos de 200 milions d’euros, un 6% més, que superen l’anterior rècord de 189 milions que va assolir el 2023. El resultat d’explotació es va elevar a 50 milions d’euros, un 14% més, per la contenció de despeses i la millora dels ingressos. I els beneficis es van situar en 63 milions d’euros, un 26% més, gràcies a la conjuntura econòmica i als dividends de les empreses participades, segons han informat aquest dimarts els responsables de la infraestructura portuària, que des del novembre passat està encapçalada per José Alberto Carbonell.
Aquestes magnituds situen el Port de Barcelona com el primer de l’Estat i, per aquest motiu, ha estat el principal contribuent al sistema de “solidaritat” de ports espanyols que estableix la llei, amb una aportació de 13,2 milions d’euros. Aporta el 4% dels ingressos per taxes al “sosteniment” de Puertos del Estado, el 4% del cash flow pel Fons de Solidaritat Interportuària, així com un 1% més del cash flow a un fons estatal de promoció de la innovació, segons va precisar la subdirectora general financera, Miriam Alaminos.
Pèrdues per la Copa Amèrica
El balanç econòmic de la celebració de la Copa Amèrica de Vela (ingressos menys despeses) en el període de 2022 a 2024 ha estat negatiu, amb unes pèrdues de 3,5 milions d’euros. Tanmateix, la valoració que en fa l’equip de Carbonell és positiva pel “llegat perdurable” per la ciutat, amb la renovació i obertura als ciutadans de diversos espais, així com a “nivell reputacional” per la promoció que ha suposat la competició esportiva.
Els 200 milions d’euros d’ingressos del 2024 es van generar principalment per les taxes de concessió (94 milions), les més “estables” perquè tenen un component immobiliari; i per les taxes d’utilització (95 milions), relacionades amb els trànsits i les activitats portuàries. En aquests últim apartat, com en els anys anteriors, dos tipus de trànsit han aportat més del 50% del total: l’activitat relacionada amb el trànsit de contenidors, que hi contribueix amb el 36% i incrementa un 2% el pes relatiu respecte l’any anterior, i els granels líquids, que representen el 15%.
L’endeutament bancari es va reduir l’any passat en 18 milions d’euros fins situar-se en els 106 milions, amb un rati sobre els fons propis de l’Autoritat Portuària del 6%. Aquesta dada, juntament amb el cash flow operatiu de 115 milions i un saldo de tresoreria de 335 milions, “garanteixen la robustesa financera” per continuar creixent i executar els projectes en marxa.
Baixa l'arribada de vehicles
El Port de Barcelona va moure l’any passat 69,7 milions de tones de mercaderies, un 8,9% més, que no constitueix un rècord perquè s’havien arribat als 71 milions. Els resultats del 2024 són positius en totes les tipologies de tràfic: contenidors, granels líquids i sòlids, passatgers... si bé el tràfic de vehicles va retrocedir respecte 2023, segons ha indicat el director general del port, Àlex Garcia.
El tràfic d’automòbils nous (més de 682.000 unitats) va caure el 2024 un -13,7% respecte a l’exercici anterior per la lenta implantació del vehicle elèctric a Europa i per l’aplicació d’aranzels. Tanmateix, si es tenen en compte els vehicles que han arribat en contenidors i v-racks, la caiguda es redueix fins el -9,4%. Gairebé la meitat dels vehicles provenen de Xina i, la meitat d’aquests, són elèctrics. Això consolida Barcelona com la "porta d’entrada del vehicles xinesos a Europa", segons precisa el director general, Àlex Garcia.
En contenidors, el Port va moure més de 3,8 milions de TEUs, un 18,5% que el 2023, una dada que suposa un nou rècord. Els líquids a granel van suposar 13,69 milions de tones, un 6,3% més. I els sòlids a granel, 13,69 milions de tones, 6,3%, gràcies sobretot a l’increment dels productes químics que han compensat la davallada del gas natural, en un -33%, a conseqüència de les importacions des del gaseoducte del nord d’Àfrica en detriment del transport marítim.
Els passatgers s’han situat en prop de 5,4 milions de persones, un 1,7% més, dels quals 1,74 milions corresponen a ferris. Aquest últims han crescut un 4,7% en el trànsit amb les Balears, si bé ha retrocedit amb Itàlia i el Nord d’Àfrica.
Respecte als creuers, s’han arribat als 3,6 milions de passatgers, dels quals s’ha incrementat en un 7,4% els que tenen a Barcelona com a port base i han baixat un -3,3 els que únicament estan de trànsit.