L'empresa emergent de logística d'última milla Paack va perdre 15,6 milions d'euros el 2023, 300.000 euros més que l'exercici anterior, i el seu futur com a empresa és "incert", segons va informar l'auditor dels comptes, EY, el mes de juliol passat, segons els comptes auditats a què ha tingut accés ON ECONOMIA. Un mes i mig després que es presentessin aquests comptes, l'empresa va dur a terme un Expedient de Regulació d'Empresa (ERO) que acomiadarà a mitja plantilla (86 persones) i acaba de posar en venda la seva filial francesa, un any després de tancar al Regne Unit.

L'empresa, fa un any considerada candidata a unicorn (ho són les start-ups que superen els 800 milions d'euros de valoració), busca ara fonts de finançament addicionals per salvar el seu futur, però l'auditor no les té totes amb si.

"Davant de la dificultat d'afrontar els seus venciments a curt termini, la societat està en el procés d'obtenir fonts de finançament addicionals", apunta l'auditoria. Però "l'èxit final d'aquest (procés), suposa una incertesa material que podria condicionar la capacitat de la societat per poder continuar operant sota el principi d'empresa en funcionament", completa l'auditoria.

Pèrdues de 15,6 milions

EY alerta que les pèrdues, de 15,6 milions d'euros, són fruit de l'auditoria, pèrdues que "la direcció ha decidit no registrar en considerar que les potencials millores derivades de les mesures que la societat i el grup a què la societat pertany estan duent a terme, permetran revertir aquesta situació en el futur". Per això, considera EY, "l'immobilitzat material i intangible en conjunt, i el resultat de l'exercici al 31 de desembre de 2023 estarien sobrevalorats en l'esmentat import".

Els auditors alerten també que "la memòria adjunta" presentada per l'empresa "no inclou la informació relativa al personal d'alta direcció i a l'administrador únic en relació amb les remuneracions", malgrat que a l'auditoria de l'exercici anterior EY ja havia inclòs una excepció respecte a l'obligació d'incloure-les segons la legislació vigent.

Els comptes donen una facturació de 71,8 milions d'euros, tres menys que els 74,9 de l'any anterior, i unes pèrdues de 15,6 milions molt similars als 15,3 milions de l'any anterior, acumulant 31 milions de pèrdues en dos anys que fan dubtar l'auditor del futur de l'empresa.

L'empresa defensa en la seva memòria que "existeixen motius fundats d'èxit tècnic en la realització del projecte" sobre el qual s'està investigant per aplicar en l'empresa, que té el finançament garantit per posar-se a caminar.

Nou CEO Iberia i deslocalització al Marroc

Però als dubtes d'EY i les pèrdues no donen signes verds, enmig d'un procés de reestructuració i del nomenament recent de Xavi Rosales com CEO de Iberia i Ignacio López, inclòs inicialment en l'ERO, com nou director de la filial gal·la per a la seva venda.

El 2022, segons figura al Registre Mercantil, va multiplicar per 7 les seves pèrdues, que van passar de 2 el 2021 a 15 milions, molt més que el creixement de la xifra de negocis que va passar de 62 a 74 milions d'euros.

Un any abans d'executar l'Expedient de Regulació d'Ocupació, que va arrencar amb gran polèmica perquè incloïa els delegats sindicals i dones embarassades, l'empresa va firmar un contracte amb Konecta al Marroc, al qual ha tingut accés ON ECONOMIA, per deslocalitzar l'atenció al client, un dels motius a què els sindicats atribueixen les retallades.

L'Expedient de Regulació d'Empresa va acabar acordant-se amb els sindicats després d'una vaga convocada que no va arribar a produir-se per l'oferta final d'augmentar la indemnització.

Es tracta de les segones retallades de l'empresa, que ja va acomiadar el mes d'abril passat a 62 persones, segons expliquen fonts sindicals.

300 milions recaptats i beneficis el 2020

Fundada en el 2015 de la mà de Fernando Benito, Victor Obrados, Xavier Rosales i Suraj Shirvankar, la companyia ha recaptat més de 300 milions d'euros en diferents rondes de finançament. El 2022 va atreure la més destacada, amb 200 milions d'euros, en la qual va participar Softbank.

A través d'aquestes operacions, Paack Logistics va arribar a incrementar la seva valoració fins als més de 800 milions d'euros, la qual cosa el va aixecar a les travesses per formar part del selectiu grup dels unicorns (empreses valorades en més de 1.000 milions de dòlars).

La pandèmia, que va disparar els lliuraments a domicili, va impulsar el creixement de Paack, que va aconseguir ser rendible el 2020 amb un benefici d'1,4 milions, fita atípica en les start-ups, que solen anar a pèrdues durant els seus primers anys per l'elevada inversió.

Durant l'any de propagació de la covid, la facturació es va multiplicar per més de 4 en passar de 9 a 41 milions i amb els beneficis es va arxivar un exercici, el de 2019, que va deixar pèrdues de 306.000 euros.

Amb un 35% de la seva flota elèctrica i l'objectiu de convertir-se "en la primera solució de lliurament d'última milla lliure d'emissions", Paack viu dies clau per garantir el seu futur.