Els comptes ja no surten a les fabricants d'automòbils alemanys, almenys al grup Volkswagen i a Mercedes, per les caigudes de vendes a diversos mercats, especialment l'europeu. La marca prèmium ha anunciat aquest divendres que se centrarà a augmentar l'eficiència i millorar els costos en totes les categories, inclòs personals, després que la debilitat al mercat xinès llastés els seus guanys en el tercer trimestre. El que és una manera suau d'anunciar acomiadaments. El grup Volkswagen, també alemany, ha anunciat un pla de retallada de plantilla amb el tancament de fàbriques a Alemanya del qual, segons assenyalen des d'Espanya, es quedaran al marge les factories de Martorell (Catalunya) i Landaben (Navarra).

El director financer de Mercedes Benz, Harald Wilhelm, va comparèixer aquest divendres davant dels accionistes i en roda de premsa amb motiu de la presentació de resultats de la companyia, que va guanyar un 30,7% menys entre gener i setembre de 2024 si es compara amb 2023 després d'un tercer trimestre pitjor als anteriors. En aquest context, el directiu va defensar que l'estratègia de la companyia era la correcta, ja que feia molts anys que treballaven de forma coherent en ser més eficients en termes de costos fixos i variables, però que la situació del mercat actual requeria que es revisés aquest marc per afinar-lo "encara més".

Per això, l'empresa revisarà l'eficiència en tots els llocs en els quals està activa i en totes les categories, incloent-hi els costos per personal, però també els de material, producció o fàbriques. "Ja hem fet molt en els últims anys perquè Mercedes sigui més resistent, però farem un pas més i pujarem de marxa", va assegurar, abans de destacar que, en qualsevol cas, no perdran de vista les seves ambicions de cara al futur.

Productes adequats

Wilhelm considera que la companyia compta amb els productes adequats i que, en conjunt, el que ofereix continuava sent "molt atractiu per als clients", amb un canvi de preu molt dinàmic. A més, va destacar que no prenien la competència a la lleugera, ni a la Xina ni a la resta del món, i que estaven observant el que feien "molt de prop" i posicionant els seus productes "en conseqüència".

Respecte als vehicles elèctrics, el director financer va confirmar que la "seva primera i principal prioritat" continuava sent assolir els objectius de diòxid de carboni amb el desenvolupament de vehicles electrificats, malgrat que la seva demanda és molt menor del qual esperava la indústria i també els reguladors. "Per això, pot preguntar-se si mantenir aquests objectius per a 2025 és el correcte, si la indústria hauria d'invertir els diners a desenvolupar vehicles elèctrics i productes, però no vull entrar aquí en un debat polític. La nostra prioritat continua sent desenvolupar els vehicles elèctrics", va sentenciar.