Alguns dels fabricants xinesos més destacats d'automòbils registraven avui caigudes en borsa davant de les informacions que apunten que la Comissió Europea anunciarà pròximament aranzels addicionals de fins a un 25% als elèctrics importats del país asiàtic després de la seva investigació antisubsidis.
Passades les 13.00 hora local (05.00 GMT), a la Borsa de Hong Kong queia amb força el venedor més gran d'elèctrics del món, BYD (-3,07%), amb altres importants firmes del sector com Li Auto (-3,36%), Geely (-5,24 %) o Nio (-7,86 %) registrant també baixades. Als mercats de la Xina continental, FAW (-0,36%) o Great Wall (-0,76%) seguien aquesta mateixa tendència, mentre que altres com SAIC (+0,21%) o Changan (+0,15%) resistien.
Segons el diari britànic Financial Times (FT), que cita a fonts coneixedores del procés, Brussel·les podria traslladar avui mateix la seva decisió als fabricants d'automòbils. Els aranzels, que se sumarien al 10 % que ja es cobra, superarien els 2.000 milions d'euros anuals i entrarien en vigor el mes que ve.
Aquest diari apunta que Espanya i França són els principals impulsors d'aquestes taxes, mentre que Alemanya hauria mostrat la seva oposició en considerar que la decisió comporta el risc d'obrir una guerra comercial contra la Xina, país que va exportar l'any passat uns 10.000 milions d'euros en cotxes elèctrics a la UE.
Les autoritats xineses consideren que la iniciativa de Brussel·les és un acte de "proteccionisme" i han indicat que prendran represàlies si finalment s'imposen aranzels addicionals als elèctrics xinesos.
Possibles represàlies
Fins ara, Pequín aplicava aranzels del 15% als elèctrics europeus, i en les últimes setmanes la premsa estatal ha avançat una possible alça de taxes a la importació de vehicles de gran cilindrada o investigacions 'antidúmping' contra els lactis o el porc provinents d'Europa.
Això últim afectaria especialment a Espanya, ja que es tracta del principal exportador de carn porcina a la Xina entre els Veintisiete. La possible decisió de la UE no seria la primera en aquest sentit a nivell mundial: Els Estats Units van indicar recentment que elevaria al 100% els aranzels als elèctrics xinesos, i Turquia també va anunciar una taxa addicional del 40% a tots els vehicles procedents del país asiàtic.
La investigació europea buscava determinar si les cadenes de valor d'aquests vehicles a la Xina es beneficien de subvencions il·legals i si aquests causen o amenacen de causar un perjudici econòmic als productors de cotxes elèctrics de la UE, generant una situació de competència deslleial.
La Comissió va iniciar la investigació després de reunir "prou proves" que el recent augment de les importacions a baix preu i subvencionades de vehicles elèctrics procedents de la Xina a la UE suposa una "amenaça econòmica" per a la indústria automobilística comunitària.
Segons la CE, els vehicles xinesos tenen una penetració del 8% al mercat comunitari -que podria duplicar-se fins al 15% el 2025 de continuar al mateix ritme- i costen un 20% més barat que els europeus.