La producció de vehicles a Espanya va tancar maig en positiu després d'assolir les 249.906 unitats, això és un 35,9% més en termes interanuals, un creixement que reflecteix el començament de l'estabilització del cicle productiu a les fàbriques nacionals. Aquesta circumstància ha permès que l'acumulat anual de la fabricació de vehicles avanci gairebé un 20%, amb 1.081.890 unitats produïdes, segons les dades publicades aquest dilluns per l'associació de fabricants Anfac, que adverteix, això sí, que aquests nivells encara estan un 15,2% per sota dels de 2019, exercici precovid.

D'acord amb Anfac, durant 2023, els factors que han condicionat la producció en els últims anys com la crisi sanitària, la falta de semiconductors i el problema d'aprovisionament a conseqüència de la guerra d'Ucraïna, "o han desaparegut o s'han anat normalitzant, donant pas a una recuperació del sector". Per tipus de vehicle, la fabricació de turismes i tot terrenys va registrar 197.422 unitats al maig, un 23,5% més que el mateix mes de 2022, en tant que en l'acumulat es van produir 843.361 unitats, un 13,2% més.

Per la seva part, la producció durant aquest cinquè mes de vehicles comercials i industrials va augmentar un 118,4% en comparació amb el mateix període de l'exercici anterior, amb un total de 52.484 unitats. En l'acumulat anual, se'n van fabricar 238.529 de comercials, un 51 % més que entre gener i maig de 2022.

Quant a les exportacions, al maig s'han enviat fora 222.350 unitats, un 37,8% més en termes interanuals, una tendència a l'alça que també s'observa en el conjunt dels cinc primers mesos, en els quals ha avançat un 25%, amb 982.067 unitats. No obstant això, reconeix l'associació, la capacitat d'exportació del sector continua limitada pels problemes en el transport de vehicles.

Els destins a Europa han representat, durant el mes, el 90,4% dels enviaments de vehicles, la qual cosa suposa un augment de 0,4 punts percentuals en comparació amb maig de 2022. Al top 5 de destins, es mantenen Alemanya, França, Turquia, Itàlia, i el Regne Unit al capdavant en el rànquing. Per a Anfac, els mercats europeus continuen en procés de recuperació respecte a l'any anterior, la qual cosa impactarà positivament en l'exportació "sempre que els nivells de producció i el transport ho permetin".

En maig, els vehicles de zero i baixes emissions (vehicles elèctrics, híbrids endollables, híbrids convencionals, gas natural i GLP) han augmentat un 100% respecte a un any abans, amb 52.381 unitats, representant-ne més del 20% de la producció mensual.

Respecte a la quota de fabricació d'electrificats, l'últim mes va assolir el 13,4% de la producció total, la qual cosa deixa un augment interanual de 0,6 punts percentuals. En concret, al maig s'han fabricat 33.558 vehicles electrificats, un 42,4% més que el volum de producció de l'exercici passat. D'aquests, 27.431 unitats van correspondre a turismes electrificats (elèctrics cigars BEV i híbrids endollables PHEV), que van despuntar un 32,3% davant 2022. En l'acumulat de l'any, la producció de vehicles electrificats ascendeix a 142.199 unitats, un 37% més, i suposa el 13,1% de tota la fabricació nacional.