Thomas Schmall, president del consell d'administració de Seat i responsable de components de Volkswagen, ha anunciat aquest divendres que la gigafactoría de bateries que la multinacional construirà a Sagunt tindrà una capacitat de producció de 60 GWh (Gagawatios/hora) davant els 40 GWh inicialment previstos. Això permetrà a la planta espanyola, la segona de les sis que Volkswagen planeja construir a Europa, cobrir una quarta part de les necessitats totals de Volkswagen el 2030, que s'eleven a 240 GWh.
Schmall ha fet aquest anunci durant l'acte institucional d'inici de les obres de la planta de bateries de Sagunt, una "peça clau" en el compromís de Volkswagen amb la mobilitat elèctrica. En aquest sentit, va recordar que la multinacional s'ha fixat l'objectiu d'electrificar la meitat de la seva flota de vehicles abans de 2030.
"Necessitem bateries. Amb PowerCo –la filial per a electrificació– estem creant un fabricant internacional de bateries perquè volem liderar la industrialització i la integració vertical", ha subratllat el directiu, qui ha destacat que PowerCo Espanya és una "peça clau" en aquesta estratègia. La planta espanyola començarà a produir el 2026 i la seva capacitat inicial de 40 GWh s'anirà incrementant gradualment fins a assolir els 60 GWh, un 50% per sobre del previst inicialment.
La gigafactoria de bateries de Sagunt implica una inversió de 3.000 milions i comptarà amb les tecnologies "més capdavanteres", a més de ser líder en sostenibilitat i competitivitat. En aquest sentit, Schmall també ha anunciat aquest dijous que el complex industrial inclourà una planta de reciclatge perquè l'objectiu del grup és crear un circuit en el qual es puguin reutilitzar un 90% dels materials.
La producció prevista a Sagunt és de 150 milions de cel·les de bateries a l'any, que seran fabricades de forma sostenible amb energies renovables gràcies a la planta fotovoltaica que Iberdrola construirà al costat de la fàbrica de bateries.
10.000 milions d'inversió total
El directiu ha assenyalat que PowerCo Espanya és una peça clau en l'estratègia d'electrificació global del grup. A Espanya, el projecte s'emmarca dins del pla "Future: Fast Forward", que preveu una inversió conjunta de 10.000 milions d'euros per a l'electrificació de les fàbriques de Martorell (Barcelona) i de Pamplona, a més de la construcció de la gigafactoria de Sagunt.
Per a això, Volkswagen i Seat, juntament amb 61 socis del projecte Future Fast Forward, rebran 357 milions dels ajuts del Perte del Vehículo Eléctrico (Perte VEC), més del doble que els 167,3 milions assignats en la resolució provisional.
La gigafactoria de Sagunt ocuparà més de 200 hectàrees (400 camps de futbol) i tindrà una planta de reciclatge, un parc de subministraments i un centre de formació. "Estem construint un campus de bateries de la mà el govern i tot això polvoritzant tots els rècord. Subministrarem bateries per a 5.000 vehicles a l'any".
Per la seva part, el president de Seat, Wayne Griffiths, ha destacat que durant la celebració del 70 aniversari de Seat l'empresa ja va anunciar el seu "somni" d'electrificar Seat i Espanya, "un projecte ambiciós davant del qual molts dubtaven, però nosaltres sempre confiàvem en el suport del Govern d'Espanya i el de la Comunitat Valenciana". "Espanya és el segon productor de cotxes d'Europa i no volem perdre aquesta posició. Amb Cupra volem crear una marca global d'Espanya. Els vehicles fabricats a Espanya ajudaran a democratitzar l'electromobilitat", ha assenyalat el responsable de Seat.
El president de la Comunitat Valenciana, Ximo Puig, s'ha compromès a accelerar el desenvolupament de les obres i ha destacat que la nova indústria ha de ser el motor del progrés en una societat avançada. "No hi haurà Europa fort sense indústria forta. Per a la Comunitat Valenciana és un moment històric", ha assenyalat el president valencià, que ha agraït al president Pedro Sánchez l'"afany personal" en aquest "gran projecte que transformaran la Comunitat Valenciana i Espanya".
Per la seva part, Pedro Sánchez, ha destacat la fàbrica de Sagunt exemplifica el compromís d'Espanya amb la indústria, la innovació, la cohesió territorial i la col·laboració publicoprivada. A més, ha assegurat que ajudarà a garantir el futur de la indústria de l'automoció a Espanya, que representa el 8% del PIB i dona ocupació a gairebé dos milions de persones. "Sagunt es convertirà en un gran vèrtex per a una de les inversions industrials més grans de la història d'Espanya, de 10.000 milions d'euros," ha conclòs.