El ciutadà americà que compra per Internet és un consumidor poc fidel a les plataformes online, molt amant d’aprofitar les oportunitats en campanyes específiques -com Black Friday, Veterans Day, Thanksgiving, Cyber Monday- perquè la compra per impuls és molt habitual, tendeix a buscar els seus articles en les plataformes globals multiproducte (marketplaces) més que en les webs de les marques, i propens a pagar amb targeta de crèdit (el 42% dels compradors) o recórrer al finançament de les compres.

Aprofitant aquestes tendències, i per descomptat els preus de venda, les plataformes xineses Temu i Shein s’han fet un lloc en les preferències dels americans. Així, el 2023, van convertir-se en les aplicacions de compra més consultades als Estats Units, amb 122 milions i 36 milions de descàrregues, respectivament.

Van passar per davant de gegants americans com Amazon, amb 23,8 milions de descàrregues, o Walmart, amb 22,7 milions. També prop d’11,5 consumidors es van baixar la web de la marca Nike. Altres marketplaces com Etsy i eBay, o la cadena de magatzems Target, estan entre més de 9 i prop d’11 milions de baixades.

L'electrònica de JD.com i Shein, en el Top-5

El pes que estan guanyant els productes xinesos es fa palès també per volum d’ingressos en vendes, dins del conjunt de les compres d'e-commerce. Entre les 5 primeres plataformes online, ja n’hi ha dues de xineses. El 2024, Amazon és el líder, amb 152.836 milions de dòlars estatunidencs, però el segueix la web en línia JD.com, l’empresa xinesa de comerç electrònic que ven productes electrònics i electrodomèstics i mercaderies, entre altres, per un total de 117.745 milions de dòlars. Val a dir que JD.com és una empresa cotitzada al Nasdaq.

En cinquè lloc, apareix Shein que ha aconseguit 48.247 milions de dòlars estatunidencs, i empeny Apple, que a curta distància està per davant amb 48.856 milions. En tercer lloc, amb 77.600 milions hi ha la cadena de supermercats americana Walmart.

Les vendes en línia als Estats Units és un comerç a l'alça que el 2023 va moure 1,6 bilions de dòlars i que les perspectives apuntaven a arribar als 1,9 bilions el 2029, segons dades d’Acció, l’agència per la competitivitat de l’empresa. La corba de creixement ha estat imparable des del 2019, quan es facturaven 539.430 milions de dòlars. 

De fet, el comerç electrònic va representar el 15,4% de les vendes detallistes totals del 2023; i el 14% del comerç electrònic B2B. Això no obstant, també hi ha una taxa molt alta de retorn: se situa en el 15% en els articles més comprats (roba, sabates i menjar).

La tria de les plataformes té, per descomptat, molt a veure amb les preferències de compra dels americans. La roba (43%), les sabates 33%) i el menjar i les begudes (27%) són les categories de producte amb més demanda per la compra per Internet. Després venen la cosmètica, els productes per a les mascotes i la cultura en general -llibres, discos, pel·lícules- amb percentatge d'entre el 21% i el 24%.

Més de dues terceres parts de les compres es fan a través del mòbil (73%) i el portàtil es fa servir en un 43% dels casos, seguit de les tauletes i els ordinadors de taula, amb un 29% i un 25%, respectivament. 

Com obrir mercat online als EUA

Tenint en compte aquestes preferències, els experts d'Acció recomanen a les empreses que vulguin obrir mercat als Estats Units per mitjà de la venda online, que tinguin molt en compte que els continguts s'han de dissenyar perquè el consumidor tingui una bona experiència de compra a través del mòbil i, també, amb el portàtil. 

Tampoc es pot anar a ulls cecs a obrir mercat de venda en línia. S'ha de valorar com és la competència dins el sector, si hi ha productes similars, a quin preu es venen, perquè s'ha d'assegurar un cert valor afegit per obtenir rendibilitats adequades. Més encara amb la nova política aranzelària nord-americana s'han de valorar els costos de duanes, més els de logística interna.