El fundador de La Fageda, el psicòleg Cristóbal Colón, ha decidit passar el relleu de la presidència i la direcció general del projecte social que va iniciar el 1982 i que ha derivat en una fundació sense ànim de lucre que dona ocupació a més de 500 persones, en risc d'exclusió social (persones amb trastorns mentals discapacitat intel·lectual i altres en risc d’exclusió), i que treballen en l'elaboració dels làctics i iogurts, gelats i melmelades de la marca La Fageda, que es troben en bona part de les grans cadenes de distribució d'alimentació a Espanya i també serveis a la restauració a l'engròs. Arribat a l'edat de 75 anys, Cristóbal Colón cedeix l'administració del negoci a l'actual directora adjunta Sílvia Domènech i la presidència de la fundació a l’economista Josep Maria Bonmatí, fins ara vicepresident del patronat i del qual n’és membre des de fa prop de quinze anys.
El fundador de La Fageda deixa el comandament de l’organització satisfet i convençut “que al llarg d’aquests 42 anys el nostre treball ha donat sentit a la vida de moltes persones. La suma del temps i els esforços dedicats al projecte han valgut la pena d’una manera immensa”, segons ha expressat en un comunicat difós aquest dimarts. Colón agraeix “la confiança i l’esforç de totes les persones, famílies i institucions que al llarg de la història de La Fageda ens han donat suport. Sense tots plegats, La Fageda no seria el que és”, i en el futur de l’organització que va crear quan tenia 33 anys: “Està en molt bones mans, em sento molt tranquil pel compromís i per la solvència professional dels patrons i directius”.
El model socioempresarial de La Fageda acumula tres dècades d'èxit al sector de l'alimentació, on ha aconseguit fer-se un forat al costat de les grans marques de làctics, iogurt, gelats i melmelades, potenciant els seus valors: les seves activitats empresarials com a mitjà per generar llocs de treball per a persones en situació de vulnerabilitat, i la qualitat dels seus productes. Per a la producció pràcticament s'autoabasteix, ja que disposa de La granja de Mas Els Casals, que compta amb 260 vaques de raça frisona, 125 de les quals són vaques adultes per a la producció de llet, 120 són vedelles joves per a reposició i 15 són vaques que es troben en el cicle reproductiu. Disposem de la certificació Welfair de benestar animal. La marca La Fageda s'adreça a consumidors cada vegada més conscients que les seves decisions de compra tenen un impacte a la societat i al medi ambient.
Actualment, hi ha tres milions de consumidors que habitualment tenen a la nevera els iogurts de La Fageda, el seu primer producte i el més conegut. El 2022, el projecte va generar un valor econòmic de 30,4 milions d'euros, un 8% més que el 2021, dels quals 25,6 correspon a les vendes.
En l'última dècada, Cristóbal Colón ha esmerçat els esforços en emprendre un seguit d’accions de gran rellevància per garantir la perdurabilitat i sostenibilitat econòmica del projecte. El procés va arrencar el 2013 amb el pla de renovació i millora de les infraestructures i serveis, va continuar amb la potenciació dels òrgans de govern, també en abraçar nous col·lectius de persones en risc d’exclusió del territori fent un salt en la seva missió, i en el vessant comercial, en expandir-se des d’aquest any a nous territoris. Va estrenar el 2023 amb l'aterratge dels seus productes a Madrid i el País Valencià, després que un any abans fes el mateix a Mallorca i Menorca. En aquesta línia, a més de l'expansió en nous territoris s'hi afegiran ben aviat altres iniciatives d'envergadura nous productes que entraran a les botigues i que responen a les demandes de les famílies que cada dia opten per La Fageda -com tres nous sabors de gelats o noves varietats de melmelades-.
Amb el propòsit de seguir creant ocupació, el grup també ha potenciat el negoci de jardineria, amb més de 30 persones, amb el qual presta serveis de manteniment de jardineria urbana a municipis de l'entorn de les seves instal·lacions al municipi d'Olot -està situat al cor del Parc Natural de la Zona Volcànica- i que abasta tota la comarca de la Garrotxa (Girona), d'on són residents les persones que ocupa i tutela la fundació. Alhora, el setembre de 2023, va impulsar la primera cafeteria, a la plaça Mercat d'Olot, especialitzada en esmorzars i berenars, en la qual se serveixen cafès, entrepans, brioixeria, batuts de iogurt i begudes. S’hi ofereixen productes de proximitat, gràcies a col·laboracions amb diferents botiguers d’Olot i altres comerços de la comarca.