La família Puig sempre ha mantingut una privilegiada relació amb la Casa Reial. Aquest dimecres, els reis Felip i Letícia van inaugurar la Torre Puig 2, situada al costat de la seu central (Torre Puig 1) de la plaça Europa de l'Hospitalet, on s’allotja el nou hub d’operacions i el centre d’innovació d’aquest gegant de la perfumeria. I fa cinc anys, el 25 de febrer de 2019, els reis també van viatjar a Barcelona per inaugurar el Mobile, en un clima d’alta tensió amb la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona per la repressió de l’independentisme, i per homenatjar Mariano Puig Planas, ja difunt, que va ser president de la companyia, en un ambient de confraternització amb la monarquia. Quan els reis es troben amb els Puig, sempre hi ha bona sintonia.
Aquell 25 de febrer de fa cinc anys es va fer evident aquesta especial connexió entre els Puig i la Casa Reial. El rei Felip va lliurar a Mariano Puig Planas el Premi Regne d’Espanya a la Trajectòria Empresarial que concedeixen el Cercle d’Economia, el Círculo de Empresarios de Madrid i el Círculo de Empresarios Vascos. En el seu discurs, qui va ser l’home fort de Puig durant sis dècades va declarar-se “molt català” i “molt espanyol”, i va qualificar “d’èxit” els regnats de Juan Carlos I i Felip VI.
Aquesta relació va començar en la dècada dels vuitanta amb Joan Carles I i Enric Puig Planas (1939-2008), un altre dels fills del fundador i germà de l’anterior, que va presidir el Saló Nàutic i el Real Club Nàutic de Barcelona. Tots dos compartien la passió per la vela. Enric va promoure la Copa del Rei de Vela a Mallorca i el grup Puig en va ser durant dues dècades el patrocinador principal. La infanta Cristina i la seva cosina Alexia de Grècia fins i tot van competir en regates a bord de l’Azur de Puig.
I fent un salt en el temps, l’actual president, Marc Puig Guasch (fill de Mariano i nebot d’Enric), ha mantingut aquesta proximitat amb la Casa Reial, ara amb Felip i Letícia. Precisament, la cronista de la reialesa Maria Ángeles Alcázar escrivia a La Vanguardia aquest dijous que “Carolina Herrera, Nina Ricci, Dries van Noten i Rabanne són firmes [del grup Puig] que tenen en comú habitar en aquest espai sense fons que és l’armari de Letizia”. Doncs, els vestits, complements i perfums de les marques de Puig estan entre els preferits de la reina, que exhibeix en actes públics.
A punt per saltar al parquet
Quan es va inaugurar la Torre Puig 2 aquest dimecres, l’atenció estava centrada en els plans de sortida a borsa, avançats per Expansión, però d’això no se’n va dir res a l’acte. Tot i les filtracions, la família propietària no es pronuncia. Està previst que s’estrenin al parquet abans de l'estiu, 110 anys després de la fundació de la companyia, quan l’empresa està totalment en mans de la tercera generació de la nissaga fundadora.
Precisament, el 6 de gener passat va morir Josep Maria Puig Planas, a l’edat de 92 anys, l’últim representant de la segona generació. El seu pare, Antoni Puig Castelló (Vilassar de Mar, 1889 – Barcelona, 1979) va fundar l’empresa el 1914. Des del principi es va orientar cap a la cosmètica i la perfumeria. Casat amb Júlia Planas, va tenir quatre fills que es van fer càrrec del negoci familiar en la dècada dels cinquanta: Antoni (1924-2018), Mariano (1927-2021), Josep Maria (1931-2024) i Enric (1939-2008). Els dos grans es van encarregar de la perfumeria, Josep Maria va portar les altres àrees de negoci i la distribució mentre que Enric es va centrar en les relacions institucionals.
Els 14 cosins
En l’actualitat, la propietat està repartida entre els 14 cosins Puig, tots membres de la tercera generació: Manuel Puig Rocha (únic fill d’Antoni Puig Planas i de Marisol Rocha); els cinc germans Puig Guasch (fills de Mariano i Maria Guasch); els quatre germans Puig Alsina (fills de Josep Maria i Rosa Alsina) i els altres quatre germans Puig Alsina (fills d’Enric i Eulàlia Alsina). Cada una de les quatre branques familiars posseeix un 25% de la companyia. Això fa que Manuel Puig Rocha, actual vicepresident, controli un 25% en ser fill únic mentre que el president, Marc Puig Guasch, s’hagi de repartir aquest mateix percentatge amb els altres quatre germans de la seva branca.
Cinc membres d’aquesta tercera generació formen part del consell d’administració: Marc Puig Guasch (president), Manuel Puig Rocha (vicepresident), Marian Puig Guasch, Xavier Puig Alsina (fill de Josep Maria) i Jordi Puig Alsina (fill d’Enric). Totes les branques familiars hi tenen com a mínim un membre, però, a més, també en forma part Josep Oliu (president de Banc Sabadell) en representació d’Exea Empresarial, que és una de les patrimonials de la família Puig. El setembre passat van ampliar el consell amb més independents, fins a arribar als vuit actuals.
En els tres últims anys han efectuat una reorganització societària per preparar-se per a la sortida a borsa. La creació l’any passat de la societat anònima Puig Brands SA –hereva de Puig SL– com a nova matriu del grup va en aquest sentit. Pel que fa a l’estructura accionarial, continua resultant complexa perquè està formada per diverses societats patrimonials en cadascuna de les quals hi ha les quatre branques familiars. I, a sobre, cada branca familiar està representada en les anteriors per les seves respectives societats de cartera. La primera accionista és Coporación Exea Empresarial, amb prop del 89%, si bé aquesta divideix la participació en altres dues: Exea Ventures (48%) –repatriada fa quatre anys des dels Països Baixos– i Exea Empresarial (41%). Al capdavall, com precisa un antic executiu, tot es resumeix en què cada branca controla una quarta part.
La quarta generació queda fora
La tercera generació familiar (els 14 cosins), actuals propietaris de Puig, va acordar apartar la quarta generació (els seus fills) de la direcció de la companyia per facilitar el seu bon govern. Així ho estableix el protocol familiar. No apareix cap membre d’aquesta quarta generació en l’organigrama i s’han buscat la vida fora.
La més coneguda d’aquesta quarta generació és Júlia Puig Cabanés, de 36 anys, esposa de Felipe Morenés Botín, l’hereu d’Ana Botín, que apareix com el millor posicionat per succeir a la seva mare en la presidència de Banco Santander. Júlia (que porta el nom de la seva àvia paterna) és filla de Marian Puig Guasch, president d’Isdin i membre del consell d’administració de Puig Brands.
En aquest matrimoni s’ajunten dues grans dinasties empresarials: els banquers Botín amb els perfumers Puig. Júlia és mare de dos fills. Es va casar amb Felipe Morenés el 2016 a Puente de San Miguel, la finca familiar dels Botín a Cantàbria, on està enterrat Emilio Botín, que va ser president del banc fins a la seva mort el 2014. Júlia és la fundadora de LifeRoom, plataforma dedicada a l’aprenentatge dels menors i, amb anterioritat, va dirigir la delegació barcelonina d’Opportunity Network, una start-up nord-americana.
Una altra directiva amb futur és Inés Puig Grifoll, filla de Manuel Puig Rocha (vicepresident de Puig). S’ha format en negocis internacionals i art a la universitat de Georgetown, a Sotheby's Institute of Art de Nova York i en altres prestigiosos centres acadèmics. En l’actualitat té responsabilitats en l’àrea de màrqueting de Good News, la cadena de cafeteries que lidera Jan Barthe Cuatrecasas i en la qual participen joves de famílies de l’alta societat barcelonina. Abans va treballar per Myalma (productes d’higiene femenina de cotó orgànic), l’agència de subhastes Christie's (des de Londres, 2018-2020) i a Jean Paul Gaultier (des de París, 2016-2017), que és una de les marques de la cartera de Puig.
Dels encenedors als llapis de colors
A banda d’una llarga llista de marques de perfumeria, moda i complements, la família Puig també és propietària de Flamasats, que aplega Flamagas (fabricant d’encenedors) i Masats (productor dels llapis de colors Alpino, de les ceres de dibuix Dacs i Manley, i distribuïdor d’equips d’àudio Daewoo).
Respecte a les inversions a borsa, la família Puig és la tercera accionista de Colonial, amb un 7,4% del capital, i Manuel Puig Rocha controla a títol personal un 7% de Fluidra. Aquest últim forma part del consell d'aquestes dues societats. A més, les famílies Puig i Esteve són propietàries, a parts iguals, dels laboratoris de productes dermatològics i fotoprotectors Isdin. Precisament, tant el grup de perfumeria Puig com Isdin són patrocinadors de la Copa Amèrica de vela, que es disputarà a Barcelona aquesta tardor.