Al barri del Guinardó, de Barcelona, en plena postguerra, l’any 1939, José Salvador, un professional de la química, i Vicente Tejedo, un comercial, van traçar les passes del que avui és JOVI. Un fabricant de productes per a l’educació artística i un dels principals aliats dels mestres en més de 80 països arreu del món perquè els proporciona material escolar innovador i de qualitat.
Dels esforços de destinar les tardes a experimentar per idear un llapis de pasta i una mina hexagonal en unes petites golfes de l’habitatge, “sense corrent elèctric, però amb l’ajuda d’amics i familiars per fer tot el procés fins a l’etiquetatge”, el 1955 van llançar els seus primers bolígrafs a Espanya, recorda Alejandro Tejedo Zabaco, fill de Vicente i actual conseller delegat. Ell, juntament amb Fernando Salvador Segura, fill de José i ara conseller de l’òrgan d’administració, es van incorporar a la dècada dels 70 del segle passat, i han estat els responsables únics de l’expansió des de la primera dècada dels anys 80, quan els seus respectius pares van morir.
Però justament van ser dels seus pares de qui van prendre el testimoni de la importància de ser innovadors i de preservar la qualitat en la fabricació, sempre local, i de mirar el món. “No fabriquem res a l’exterior perquè controlem tot el procés industrial i produïm fins a l’últim detall dels nostres productes a Rubí, inclosos els envasos de plàstic i els articles complementaris del material escolar que comercialitzem”, aclareix el director general de la firma Dani Lloses. Si una cosa té clara Lloses és que la professionalització ha estat un dels èxits de la gestió empresarial de JOVI, perquè ell ja fa 27 anys que està en el càrrec (1997) i va substituir a l'anterior al director Rossend Marqués. El 80% dels productes es fa a Rubí, només s'importen llapis i bolígrafs.
“Els nostres pares ja van ser visionaris i els anys 60 ja exportaven i visitaven les fires més importants; portem tota la vida anant cada mes de gener a Frankfurt, a la que ara segueix sent el principal certamen de papereria, material d'oficina i instruments d'escriptura, Paperworld”, explica Tejedo.
D’aquelles dècades, la fita més important va ser el 1964, quan l’empresa va desenvolupar la primera plastilina del mercat més fàcil de modelar, que no tacava i que no era tòxica: la plastilina Joviplast. “I se’n van fer espots publicitaris a l’únic canal de televisió de l’època amb l’espot ‘Joviplast, tus manos mágicas’”, recorda Tejedo.
El 2024 repeteixen l’èxit amb el llançament de la plastilina Baby, l’única pasta de modelar del mercat sense gluten, que no taca, que no és tòxica, i que a més és tan elàstica que la poden fer servir els infants d’1 a 3 anys. “Els docents ens havien fet arribar l'advertència que a les escoles bressol i a l’etapa infantil els nens no podien modelar bé la plastilina, i ens hi vam posar!”, diu Lloses i comenta que han trigat dos anys a trobar el producte adequat i amb garanties de qualitat i complint les normes de seguretat per als més petits. La recerca és fruit del constant esforç en innovació que fan i que s’emporta més d’un milió d’euros d’inversió cada any.
Per això tenen una reduïda planta pilot dins de les instal·lacions fabrils de Rubí -que es van ampliar fins a 10.000 metres quadrats l’any 2005- per testejar els productes i no llançar-los al mercat fins que “garantim que funcionaran”. Mentrestant, reben les demandes dels mestres i des de l’any passat tenen en plantilla a un pedagog que és el responsable d’un comitè assessor de pedagogs externs i han ideat una comunitat JOVI for teachers, que ja suma 10.000 professors de tot Espanya que reben periòdicament propostes didàctiques per dur a terme amb el material JOVI.
Fa cinc anys “van iniciar un altre canvi pràcticament de 360 graus perquè vam considerar que la gestió industrial seguirà sent un dels eixos de la nostra qualitat, però que ens hem de focalitzar en el client final, en el docent, i també en les famílies, clar"; però es deuen a la comunitat educativa, explica Tejedo. “El nostre focus és l’escola, aquí i a l’exterior”, remarca Lloses
De la fàbrica de Rubí (Barcelona), on treballen unes 130 persones, en surten cada any 4.000 tones de productes escolars o cosa equivalent a 85 milions d’articles. Hi ha deu línies de producció entre plastilines, aquarel·les, pintures tempera, pintures de dit, pintures de maquillatge infantil. Les vendes van arribar als 18 milions d’euros el 2023, el 50% dels quals provenen de l’exportació, i aquest any “arribarem als 20 milions”. “No ens hem centrat en grans creixements, sinó en una visió industrial, sobretot local, i en una dimensió que encara pot créixer amb una marca amb més productes que reforci el nostre reconeixement estatal i internacional”, insisteix Tejedo. La companyia també té un magatzem logístic de 5.500 metres quadrats al Prat de Llobregat (Barcelona), amb capacitat per emmagatzemar 5.000 palets.
No ens hem centrat en grans creixements, sino en una visió industrial i de qualitat
Després de 85 anys, dos dels nets de JOsé i VIcente (d’aquí la icònica marca JOVI) estan preparant-se per a la seva incorporació a la companyia. Berta Tejedo Escuin i Pep Salvador Fortuny, fa dos anys que són membres del consell d’administració de la companyia, i s’han format en administració d’empreses i enginyeria i han treballat a l’estranger.
Ells rebran una empresa -ara al 50% entre els seus pares, ja que Alejandro Tejedo Zabaco va comprar un 25% al seu únic germà- que té una marca reconeguda, una vocació industrial per sobre de tot, però també amb una visió a llarg termini que els ha apropat al client final, per seguir desenvolupant productes destinats al foment de les arts plàstiques en l’educació infantil. I, perquè no, també en els adults que ja comencen a trobar productes per a ells amb marca JOVI, com la línia AIR DRY CLAY, una pasta per modelar similar al fang, però que s’asseca a l’aire, o l’única pasta que simula el paper maché, Paper Clay, i que ambdós articles els fan servir aficionats a les manualitats, d’entre 25 i 35 anys.