La farmacèutica catalana Ferrer, que va tancar el 2022 amb un benefici net de 28 milions, un 81,8% més, prepara el seu salt al Regne Unit, França i Itàlia de la mà de nous productes amb què pretén "iniciar una nova era". Després d'uns anys centrada en les reestructuracions i la reducció del deute, la companyia ha elevat la facturació fins als 645 milions d'euros el 2022, davant els 563 milions de 2021, mentre que el benefici ha passat de 15,4 milions a aquests 28 milions. El benefici operatiu (ebitda) ha estat de 66 milions, segons ha explicat a EFE el conseller delegat de la firma, Mario Rovirosa.
Malgrat aquesta millora, Rovirosa creu que els resultats són "molt millorables" i avança que aquest 2023 la companyia mantindrà previsiblement el mateix nivell de facturació i que el benefici pot ressentir-se alguna cosa, després de l'esforç inversor dels últims exercicis. "Encara arrosseguem que els productes han baixat de preu perquè han entrat els genèrics i encara no hem pogut renovar el porfolio, mentre que hem fet inversions importants en algunes plantes," ha apuntat Rovirosa.
En aquest context, la companyia, propietat de Sergi Ferrer-Salat, està a un pas ja de fer realitat la renovació del seu porfolio de productes i treballa en diversos llançaments de pes en les dues àrees en les quals està especialitzada: les malalties del sistema nerviós i les pulmonars. En concret, espera conèixer en uns mesos el resultat de la fase III d'un assaig sobre l'esclerosi lateral amiotròfica (ELA) que li obriria la porta a llançar a Europa un fàrmac propi el 2025, mentre planeja llançar un parell de productes més en el període 2026-2027 (té un fàrmac per a l'epilèpsia en fase III i un producte per al parkinson en fase II).
Optimisme
"Mirem el futur amb cert optimisme. Esperem no dependre ja sempre de la mateixa cartera de producte històric. Fa molt que no realitzem grans llançaments. Ens havíem limitat a arribar a acords de llicències", ha explicat el directiu. Amb filials a 13 països i presència comercial en més de 120, Ferrer està immersa en la preparació del llançament comercial d'aquests productes, pensats en especial per poder desembarcar amb força a Itàlia, França i el Regne Unit, tres grans mercats europeus en els quals encara no té presència pròpia i on vol instal·lar filials.
Per més endavant deixa el desembarcament amb una filial pròpia als Estats Units, on compta amb un centre d'investigació i una planta de producció a Califòrnia, mentre continua reforçant la seva xarxa a Llatinoamèrica. En aquest últim exercici, el laboratori català ha emprès inversions com els 20 milions destinats a la planta de cosmètica a Esplugues (Barcelona), especialitzada ara en líquids, i els 40 milions que ha costat el seu trasllat a Califòrnia, que ha aprofitat per construir una planta d'inhaladors per al parkinson a Fremont. Entre els seus plans, es troba també ara augmentar la capacitat productiva de la fàbrica de Sant Cugat (Barcelona), dedicada a sòlids.
Augmentar la planta de Barcelona
Rovirosa ha destacat que Ferrer, que té Sergi Ferrer-Salat com a accionista majoritari (96%), té una vocació clarament social. El 50% del benefici obtingut en els últims quatre anys s'ha dedicat a finalitats socials: de la promoció de l'educació musical en barris desfavorits de Barcelona a l'impuls dels horts urbans. A més, la companyia competeix en l'àmbit internacional per la captació de talent, al qual ofereix "una organització atractiva i lideratge", amb una alta flexibilitat a l'hora de decidir on i com es treballa.