L'empresa de capses de regal amb experiències Fent País, pensada per gaudir d'activitats centrades a Catalunya, van decidir el desembre de 2023 repeteixen el seu model a Madrid amb Tachán Experiencias!, amb una inversió inicial de 75.000 euros. Un any més tard acumularà 2.000 usuaris i facturarà uns 250.000 euros, segons les dades facilitades aquest dilluns per la companyia que van crear i dirigeixen Ariana Torras, Nil Camprubí i Tom Rubí.

El portal de lleure, centrat exclusivament en el turisme de proximitat i les activitats locals a la Comunitat de Madrid, confia a la campanya de Black Friday i de Nadal per superar les 2.000 comandes en poques setmanes. Els seus fundadors destaquen l'increment intermensual del 300% en el nombre de vendes, amb el qual aspiren a més que duplicar la facturació del primer any. El 2025, pronostiquen que el negoci arribi als 600.000 euros, en un any que serà "clau per consolidar" el negoci, segons Ariana Torras.

Per abordar el creixement, la companyia es troba immersa en una ronda de finançament i està pendent així mateix de rebre finançament públic, a través d'un crèdit ENISA. Fent País va néixer el 2012, en Manresa (Barcelona), com a cooperativa i va centrar la seva oferta en experiències de i per a Catalunya, allunyant-se de la ciutat de Barcelona, per cooperar amb petits empresaris distribuïts per Catalunya i promocionar els seus productes de proximitat. Una de les apostes de Fent País va ser guanyar visibilitat situant-se en els principals punts de venda on es trobava la competència i oferir capses de regal i experiències alternatives a la resta d'empreses que ja funcionaven al sector. El 2022 van aconseguir una facturació d'1,6 milions d'euros, segons les últimes dades disponibles.

Tom Rubí, Ariana Torras i Nil Camprubí fundadors de Tachán Experiències

Unes 300 experiències a Madrid

Actualment, Tachán Experiencias compte amb un catàleg format per més de 300 experiències de cultura, gastronomia, aventura, escapada, enoturisme, relaxació, cursos i naturalesa a la Comunitat de Madrid, totes elles "per promoure el turisme de proximitat a Madrid i recolzar els petits negocis de l'àmbit turístic local".

"El nostre punt diferencial és apostar pel turisme de proximitat, que posa en relleu els valors autòctons, que fa especial a cada comunitat autònoma i l'impacte ambiental del qual és menys agressiu i, que alhora, recolza els negocis petits, de qualitat, autèntics i amb encant", ressalta Torras. La idea del projecte Fent País és traslladar el seu model a les altres comunitats autònomes d'Espanya, per oferir en cada una d'elles un catàleg d'experiències turístiques de proximitat que potenciïn les riqueses culturals, gastronòmiques i naturals de cada territori.

Quant a les seves experiències més sol·licitades a Madrid, l'empresa destaca que els seus bestsellers són: un tast de cerveses amb degustació de formatges i xocolata, un tour de misteris i llegendes per Madrid, un taller de pasta fresca, una activitat d'observació astronòmica i mitològica i un tast de sidra amb degustació de formatges artesans.