Un consorci format per Ferrovial, Acciona i Sacyr s'ha adjudicat el desenvolupament d'una autopista urbana a Lima (Perú) sota el format de concessió per 3.400 milions de dòlars (uns 3.131 milions d'euros), han informat aquest divendres les tres empreses adjudicatàries. Ferrovial, a través de la seva filial d'autopistes Cintra, té una participació del 35% en el consorci, mentre que Sacyr i Acciona compten amb un 32,5% cada una. El projecte, que contempla la construcció i l'explotació de la concessió durant 30 anys, incorporarà la tecnologia més avançada per a la gestió del trànsit.
L'Anell Viari Perifèric de Lima, nom del projecte adjudicat, s'integra a l'esquema de planificació d'infraestructura viària de Lima en l'àmbit local, regional i nacional, i el seu objectiu és resoldre els desafiaments que planteja la mobilitat a la capital peruana i en zones properes. El projecte comprèn el disseny, finançament, construcció, gestió i manteniment d'una autopista urbana de peatge de 34,8 quilòmetres. La nova ruta connectarà 11 districtes de Lima Metropolitana i un del Callao, i beneficiarà 4,5 milions d'habitants. A més, comptarà amb vies laterals lliures de peatge en ambdós sentits al llarg del trajecte principal, que facilitaran la connectivitat a la ciutat.
70.000 llocs de treball
Es calcula que el projecte generarà més de 70.000 llocs de treball directes i indirectes en la seva etapa de construcció, dels quals 5.000 llocs serien directes. Durant la seva operació, s'anticipa la creació de 20.000 llocs de treball anuals, entre directes i indirectes.
L'Anell Viari Perifèric incorporarà també tecnologia avançada, incloent-hi sistemes de gestió de la informació de disseny (BIM) i de gestió d'actius i sistemes intel·ligents de transport (ITS) per garantir una gestió de la infraestructura eficient i segura. L'operació de la ruta s'efectuarà sota un model d'Associació Publicoprivada (APP) cofinançada, amb el que els ingressos dels peatges cobriran els costos d'operació i manteniment i ajudaran parcialment la inversió inicial.
El terme de la concessió s'ha definit en 30 anys des de la firma del contracte o fins a assolir el valor present d'ingressos per peatge (VPIP) assenyalat. El contracte preveu la possibilitat d'estendre el període de concessió si el VPIP no s'ha assolit l'any 30.
Circulació més fluida
El projecte permetrà l'accés a les carreteres nacionals l'origen del qual o destí és a Lima (Panamericana Nord, Panamericana Sud i la Carretera Central) i s'integrarà amb la xarxa viària local. Així mateix, millorarà la circulació a la mateixa capital del Perú en permetre una circulació més fluida del trànsit, amb una reducció estimada del 50% en els temps mitjana de transport.
El projecte ha estat aprovat per l'Agència de Promoció de la Inversió Privada del Perú (Proinversió) i el Ministeri de Transports i Comunicacions del país i la inversió en el mateix inclou aportacions de fons públics per part de l'Administració.