El grup espanyol d'infraestructures Ferrovial va pagar l'any passat 540 milions d'euros en impostos directes als diferents mercats en els quals opera, la majoria d'ells anés d'Espanya. La multinacional és present actualment a catorze països, però només quatre són estratègics per a l'empresa que presideix Rafael del Pino, assenyalat aquests dies pel Govern i els sindicats per la decisió de traslladar-se a Holanda per reduir la seva factura fiscal.
Tanmateix, la memòria de l'exercici 2022 que ha publicat aquesta setmana reflecteix que Ferrovial ja paga fora d'Espanya el 77,5% dels impostos. En concret, dels 540 milions d'euros que va abonar en total l'any passat, a la Hisenda espanyola van anar a parar 126 milions derivats de la seva activitat i operacions al país en concepte d'Impost de Societats, l'IVA no deduïble, imposat sobre el treball (empleats) i impostos locals. La resta, 414 milions, van anar a parar els altres quatre països en els quals concentra principalment la seva activitat.
Així, la companyia abona actualment més impostos en mercats com el Regne Unit o Amèrica, països en els quals està consolidat com a gestor d'aeroports i autopistes, que al seu país d'origen. Al Regne Unit, inclosa Irlanda, va desemborsar 143 milions per tributs directes, mentre que l'àrea que formen els Estats Units, el Canadà, el Brasil, Xile, Colòmbia, el Perú i Puerto Rico es va emportar 153 milions. A Polònia, el seu segon mercat de l'eurozona en importància per darrere d'Espanya, va pagar 107 milions d'euros. Els 11 milions restants es van repartir entre impostos pagats a Austràlia, França, Alemanya, Grècia, Itàlia, els Països Baixos, Portugal, Qatar, Eslovàquia, Turquia, l'Aràbia Saudita i Oman.
Ferrovial consolida fiscalment a Portugal, Espanya, Austràlia, els EUA i Holanda. Aquest últim país és la destinació triada per l'empresa per traslladar des d'Espanya el seu domicili social per potenciar la seva imatge de marca i fer el salt al mercat de valors dels EUA. També al·ludeix a motius relacionats amb la seguretat jurídica, però rebutja que tingui a veure amb una maniobra per reduir la seva factura fiscal.
Tanmateix, segons una anàlisi de Banc Sabadell, l'empresa liderada per Rafael del Pino es podria estalviar fins a 40 milions d'euros anuals amb el canvi de domicili fiscal, una quantitat que tindrien un impacte molt limitat en els comptes de la constructora. Sobretot, tenint en compte que, a més, la cotització al mercat neerlandès (en paral·lel amb l'IBEX 35) té aconsegueixo unes despeses implícites d'uns 20 milions d'euros.
El 80% del seu negoci, fora d'Espanya
El repartiment de la contribució fiscal de l'empresa va en la línia amb la distribució de les seves vendes als mercats en els que opera, en les quals Espanya no representa actualment ni una cinquena part del seu negoci. De les vendes de 7.551 milions de 2022, un total de 2.437 milions es van realitzar en EE.UU i 1.661 al Regne Unit. L'aportació d'aquests dos països als ingressos de Ferrovial superen als d'Espanya, on l'any passat el volum de vendes es va quedar en 1.443 milions d'euros. En termes relatius, el 36% de les vendes es van concentrar al Canadà i els EUA, seguida del Regne Unit (21%), Espanya (18%) i Polònia (11%).
De fet, l'empresa apel·la precisament a la seva presència global per justificar la seva deslocalització als Països Baixos. A més, la firma Ferrovial International, la societat que controla el 86% dels actius de la filial espanyola, ja està domiciliada als Països Baixos.
Al marge dels 126 milions que va pagar l'any passat, 9 milions pels beneficis i 116 per la resta d'impostos directes, la contribució impositiva del grup s'eleva substancialment si es tenen en compte els impostos recaptats per Ferrovial i pagats a les Hisendes públiques per compte de tercers. Aquí s'inclouen les cotitzacions socials, l'IVA net o les retencions, conceptes que van elevar la seva contribució de l'any passat a 1.569 milions d'euros entre impostos suportats, pagats i recaptats a tots els mercats en els quals és present. En el cas d'Espanya, l'import d'impostos recaptats pel grup l'any passat va ser de 156 milions, amb prou feines un 15% del total d'impostos recaptats en el conjunt de mercats.
Creixen les crítiques del Govern
Amb tot, l'empresa continua en el centre de la diana de les crítiques de diversos ministres del Govern i dels principals sindicats espanyols, CC.OO i UGT. La vicepresidenta primera i ministra d'Economia, Nadia Calviño, ha estat una de les més crítiques. Calviño, que dimecres ja va assenyalar a l'empresa per "falta de compromís" amb Espanya, un país al qual "li ho deu tot", va considerar aquest dijous un error la decisió de l'empresa de Rafael del Pino just en un moment en què altres grans multinacionals com Maersk o Volkswagen estan apostant per ampliar inversions en Espanya.
María Jesús Montero, per la seva part, ha dit que la mesura s'ha conegut després d'anunciar una important reducció del seu benefici i que, per tant, "caldrà estar atents a altres motivacions".
Al contrari, el president de la CEOE, Antonio Garamendi, ha demanat de respectar la decisió de Ferrovial de traslladar la seva seu als Països Baixos i ha subratllat que la constructora espanyola es queda "dins de la Unió Europea i no va a un paradís fiscal". Garamendi ha assenyalat que es tracta de la decisió d'una empresa privada que té "el 90 per cent del seu negoci fora d'Espanya" i que "vol conquerir els inversors de la borsa americana, on en aquests moments té la seva expansió bàsica: als Estats Units i el Canadà".