Ferrovial compleix aquest diumenge, 16 de juny, el seu primer aniversari domiciliada als Països Baixos, un polèmic trasllat que va causar un fort rebuig en el govern de Pedro Sánchez i que va venir acompanyat del seu salt a la Borsa d'Amsterdam, on en aquest període ha tingut una negociació discreta. D'altra banda, divendres passat va comunicar la venda d'una participació del 20% d'aeroport londinenc d'Heathrow per 2.030 milions d'euros.

El grup que presideix Rafael del Pino va anunciar a finals de febrer de l'any passat la seva intenció de traslladar la seu social d'Espanya als Països Baixos, on començaria a cotitzar a la borsa, com a pas previ a fer-ho al parquet de Nova York, el gran objectiu del grup fundat a Madrid el 1952. L'operació es va instrumentalitzar mitjançant una fusió que va suposar l'absorció de la societat matriu del grup, Ferrovial, per la seva filial Ferrovial International (FISE). Amb això, la denominació social i comercial del grup va passar a ser Ferrovial SE.

En el seu trasllat, que va coincidir a les portes de les eleccions autonòmiques i municipals de l'any passat, Ferrovial va topar de cara amb el govern espanyol, que va intentar que el grup desistís dels seus plans (als quals no veia justificació econòmica) i optés per sortir a la Borsa de Nova York sense necessitat de moure la seva seu espanyola. De fet, el president Pedro Sánchez va acusar a Del Pino de no ser un empresari compromès amb el seu país i de buscar amb el trasllat beneficis fiscals.

Després de l'encreuament d'acusacions i la insistència de Ferrovial a optar per moure la seu als Països Baixos per facilitar la seva sortida a borsa als EUA, ja que defensava que era el camí més segur, van ser finalment els accionistes els que el 13 d'abril van ratificar per una gran majoria els plans de trasllat de la companyia.

El grup, amb més de 24.800 empleats, va pagar a Espanya durant 2023 un total de 305 milions d'euros en impostos (tant sobre beneficis i altres derivats de la seva activitat, com recaptats i pagats per compte de tercers), fet que suposa un 8% més que el 2022, segons informa Efe. Al 2023, primer va tenir la seu global a Madrid i, des del juny, als Països Baixos. En concret, el grup va pagar 152 milions en impostos directes (sobre beneficis i d'altres), un 20,6 % més que un any abans, només superat pels Estats Units, on van abonar 208 milions.

Des de la seva estrena a la borsa neerlandesa, a la qual va saltar a 29,98 euros, els títols de Ferrovial s'han revaloritzat a prop del 21%, encara que el volum de negociació ha estat molt reduït.

Salt a Wall Street

Onze mesos més tard, el 9 de maig d'aquest any, Ferrovial va debutar al parquet nord-americà convertint-se en la primera empresa de l'IBEX 35 en cotitzar en Wall Street amb les seves accions ordinàries i no amb els ADR que fan servir grups espanyols com el Santander, BBVA o Inditex. Des de fa més d'un mes Ferrovial cotitza a tres mercats alhora (Espanya, els Països Baixos i els Estats Units), si bé no és descartable que el grup opti en un futur per cotitzar només a Nova York i a l'IBEX 35.

Amb el seu salt en el Nasdaq, en el qual va sortir a 47,2 dòlars, el grup vol potenciar la seva capacitat per atreure nous inversors internacionals i aconseguir una liquiditat més important i recursos amb els quals afrontar nous projectes d'infraestructures als Estats Units, el mercat estavella de la companyia i en el que centra tot el seu esforç inversor.

El grup té presència als Estats Units des de fa més de 20 anys i opera actius a Texas, Virgínia i Carolina del Nord, a més de desenvolupar la nova terminal 1 de l'aeroport JFK de Nova York.

Ferrovial espera uns dividends de 2.200 milions d'euros procedents de la seva actual cartera d'actius (exclòs Heathrow) entre 2024, quan finalitza el seu actual pla estratègic, i 2026, i la distribució als seus accionistes de 1.700 milions en l'esmentat període.

Precisament, aquest divendres va comunicar a la Comissió Nacional del Mercat de valors (CNMV) un acord per vendre el 19,75% de l'aeroport londinenc d'Heathrow als fons Ardian i The Public Investment Fund (PIF) per 1.711 milions de lliures (2.030 milions d'euros) si bé continuarà mantenint un 5% del capital en exercir la resta d'accionistes la seva opció a vendre part de les seves accions. Per tant, Ferrovial no ha aconseguit desprendre's del 25% que pretenia vendre per 2.700 milions d'euros, després que la resta d'accionistes d'Heathrow –entre els que es troben els fons sobirans de Qatar i Singapur, el canadenc CDPQ o l'Australian Retirement Trust­- exercitessin la seva opció d'acompanyar la companyia espanyola en la seva venda.