L'estira-i-arronsa entre el Govern d'Espanya i Ferrovial continua un mes i mig després que la companyia espanyola anunciés les seves intencions de traslladar la seva seu social des del país ibèric fins als Països Baixos. La que ha estat una de les decisions més controvertides a l'escenari empresarial durant els últims mesos continua fent parlar i, ara, l'Executiu espanyol ha avisat a Ferrovial que serà Hisenda l'en que tingui l'última paraula sobre els avantatges fiscals a les que l'empresa de Del Pi podria acollir-se pel seu trasllat al país neerlandès, però sempre que es trobi un motiu pel trasllat.
En aquestes, Ferrovial manté la idea inicial. I és que, el trasllat de la seva seu social té per objectiu guanyar més visibilitat en el mercat internacional i, en última instància, debutar al mercat de valors dels Estats Units, una cosa que, tal com afirmen aquest dimarts tant el BME, com la Comissió Nacional del Mercat de Valors, poden fer-ho cotitzant al mercat espanyol. La constructora espanyola manté la idea de traslladar la seva seu social, encara que al camí s'ha trobat en el fet que Norges Bank, que posseeix més d'un 1% del capital, s'oposa a l'esmentada operació. Malgrat això, els portaveus de la firma amb seu a Madrid mantenen la idea i ratifiquen els motius que, el passat 28 de febrer, justificaven la seva decisió de traslladar-se fins als Països Baixos.
El trasllat de Ferrovial ha de tenir "lògica empresarial"
Fonts del Govern d'Espanya explica a Europa Press que una de les condicions perquè una companyia pugui gaudir dels avantatges fiscals del règim especial de fusions és que l'operació respongui a un motiu econòmic vàlid. El tràmit ha de tenir "lògica empresarial, i no perseguir únicament un estalvi tributari", expliquen des de l'Executiu espanyol. El Govern de Sánchez està intentat per tots els mitjans retenir a Ferrovial al país ibèric, una cosa que, atenent l'actitud de la companyia, sembla complexa.
Aquest dimarts, la constructora ha respost al Govern estatal per tots els comentaris relacionats amb els avantatges fiscals. Francisco Polo, portaveu de Ferrovial, ha expressat en Onda Cero que el trasllat de seu social no respon "a cap raó fiscal" i recorda que s'"entén que hi ha unes raons econòmiques sobrades", entre les que el portaveu destaca poder augmentar la capacitat de competir amb els mercats internacionals, elevar la liquiditat de l'acció, augmentar la capitalització, més visibilitat... Per a la companyia espanyola són "raons evidents", i remarquen que "no hi ha cap avantatge fiscal en l'operació", una cosa que no acaba de creure el Govern de Sánchez.
Així, aquest dimarts, l'Executiu espanyol ha explicat que "en tot cas, serà l'Agència Tributària qui tindrà l'última paraula i determinarà si l'operació de reestructuració i canvi de seu respon, o no, a un motiu econòmic vàlid". Tant el Govern liderat per Pedro Sánchez, el qual ha estat crític amb la companyia des que es van conèixer les intencions que tenien, ha recalcat que no és necessari traslladar la seu social per poder cotitzar als Estats Units. Això ha estat ratificat pel BME i per la CNMV, que han explicat que per poder tenir una cotització dual també no és necessari traslladar-se als Països Baixos.
L'objectiu final de Ferrovial és debutar a la borsa dels Estats Units
Es pot destacar que Ferrovial va remarcar que l'objectiu principal de l'operació és poder fer el salt al mercat de valors dels Estats Units, el qual se sembla clau per al futur de la companyia. La constructora entén que cotitzar al parquet nord-americà els dotaria de més visibilitat i, sobretot, els atrauria a nous inversors, sense oblidar que alguns dels accionistes actuals són d'origen nord-americà.
Quant al salt al mercat de valors dels Estats Units, des de Ferrovial creuen que és una operació positiva de cara al seu futur i mantenen la idea de fer-ho ja que, a Espanya, es coneixen altres casos similars. El portaveu de la firma, Francisco Polo, ha indicat en Onda Cero que es tracta d'un camí "segur, contrastat i conegut que ja han adoptat més de 22 empreses europees". El representant de la companyia es refereix a l'operació de cotitzar a Espanya, com en la Borsa d'Amsterdam i, posteriorment, sol·licitar la seva entrada al parquet dels Estats Units.
Sigui com fos, sembla que el tràmit de Ferrovial serà una mica més travat del que s'haguessin imaginat fa un mes i mig, quan van donar a conèixer les seves intencions. Malgrat que l'empresa no surt del seu full de ruta, s'enfrontarà a la decisió d'Hisenda, que tindrà l'última paraula sobre els possibles avantatges fiscals i, d'altra banda, haurà de bregar amb les opinions dels seus accionistes, com Norges Bank, que, aquest dimarts, s'ha oposat al trasllat de seu social des d'Espanya fins als Països Baixos.