La notícia del trasllat de la seu social de Ferrovial d'Espanya als Països Baixos continua donant de què parlar. La decisió presa per Rafael del Pino, president de la constructora, ha estat qüestionada per molts, i defensada per d'altres. Sigui com fos, la marxa de Ferrovial no ha deixat indiferent ningú i, alhora, ha posat a l'ull de l'huracà a la firma presidida per la qual és la tercera més gran fortuna d'Espanya, segons la llista Forbes. Ferrovial defensa la idea inicial que amb el seu salt als Països Baixos busca una potenciació superior de la marca, una visibilitat més gran al mercat internacional i apropar-se a la cotització al mercat de valors dels Estats Units, el que és un dels objectius de l'empresa.
Independentment dels motius de l'empresa, diversos membres del Govern d'Espanya, inclòs Pedro Sánchez, han carregat contra la decisió de Ferrovial, fins i tot contra el propi Del Pi. Per a Nadia Calviño, vicepresidenta primera de l'Executiu nacional i ministra d'Economia, es tracta d'una decisió "errònia", la qual mostra el poc grau de compromís que té Ferrovial amb Espanya. En una línia similar va parlar María Jesús Montero, ministra d'Hisenda, qui va informar que havia estat en contacte amb Del Pi, al qual li va mostrar el seu lament per la marxa de la constructora, però li va recordar l'"esforç inversor" que ha fet el país per la companyia. Per a la titular d'Hisenda, aquest és un motiu pel qual l'empresa podria haver replantejat aquesta decisió, que, per a Antonio Garamendi, president de la CEOE, és respectable.
El mercat vigila de prop Ferrovial
De qualsevol manera, la sortida d'Espanya als Països Baixos ha posat en el punt de mira a Ferrovial, que ha estat estudiada de cap a peus i que en els últims dies, s'ha publicat informació, sobre el pagament d'impostos, inversions i acomiadaments que la firma ha fet a Espanya als últims exercicis. De moment, la constructora va tancar el 2022 amb 1.982 milions d'euros en actius al país ibèric, la qual cosa suposa una retallada del 65% respecte a 2016. Aquell any, el valor dels actius de la companyia liderada per Rafael del Pino ascendia fins als 5.731 milions d'euros, tal com informen des d'Europa Press.
La menor presència de Ferrovial a Espanya també s'ha evidenciat en el pagament dels impostos. Tal com va informar el diari El País el passat 3 de març, l'empresa liderada per Del Pi no paga l'impost de societats des de 2020. En paral·lel a això, el mitjà de comunicació espanyol va revelar que Ferrovial s'havia adjudicat més de 1.000 milions d'euros en contractes des que Pedro Sánchez és president del Govern nacional. Aquests moviments van en línia amb la menor presència de Ferrovial al país, a la qual es va referir la ministra Montero un dia després que l'empresa fes pública la seva intenció d'emigrar d'Espanya. La titular d'Hisenda va expressar que el 80% dels beneficis de la constructora provenen d'altres països, i per això no tributa en l'estat espanyol.
Creixement als Estats Units i reducció de plantilla a Espanya
És a dir, el balanç dels últims anys de Ferrovial a Espanya és d'una valoració menor dels actius al país, l'adjudicació de contractes públics per més de 1.000 milions d'euros, i el no-pagament de l'impost de societats. En paral·lel a això, en els últims set anys, l'empresa ha passat de comptar amb 8.638 milions d'euros en actius als Estats Units i el Canadà per tenir en l'actualitat 18.509 milions d'euros, un 114% més. Sembla clar que les pretensions de Ferrovial des de fa diversos exercicis era la de tenir més influència i pes als països americans.
Un altre dels exemples que mostren el desinterès de Ferrovial amb Espanya en els últims anys és que la constructora ha passat de comptar amb 40.595 empleats el 2016 per tancar el 2022 amb 5.443 treballadors. És a dir, la firma ha reduït la seva plantilla en els últims set anys en un 87%. Això ha implicat unes menors despeses per salaris. Tal com apunta Europa Press, la companyia s'ha estalviat un 74% dels sous, fins a 210 milions d'euros. Es pot destacar que el 2016, la partida dels salaris era de 813 milions d'euros.
És evident que Ferrovial, malgrat defensar els seus pagaments per impostos al país ibèric (4.828 milions d'euros en els últims set anys), també evidencia a través dels seus moviments que estava més interessada a augmentar el seu negoci als Estats Units que en altres països. La constructora manté la idea que el salt va lligat a millorar la posició comercial de la companyia. Malgrat això, el Govern d'Espanya creu que darrere d'aquesta decisió hi ha un biaix ideològic.