Ferrovial ha anunciat aquest dimarts que traslladarà la seva seu social als Països Baixos i cotitzarà als Estats Units. El consell d'administració de la companyia ha proposat una fusió entre la matriu i Ferrovial International, una societat anònima europea neerlandesa que ja és titular del 86% dels actius de la companyia, el que suposarà el trasllat del domicili social d'Espanya als Països Baixos.
Així mateix, segons ha informat la companyia a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV), demanarà la doble admissió a negociació en aquest país, cotitzant també a Espanya, per cotitzar posteriorment també als Estats Units. En qualsevol cas, Ferrovial ha informat que aquesta reorganització corporativa no tindrà un impacte en els plans d'inversió en Espanya, país que romandrà com a principal font de desenvolupament de talent, o en altres països en els quals opera.
L'operació encara està subjecta a l'aprovació dels accionistes en la pròxima junta. Els que votin en contra podran exercitar el dret de separació, que en cap cas podrà excedir de 500 milions d'euros, ja que en aquest cas no es duria a terme. La companyia justifica aquest moviment en què és una signatura internacional amb la major part del seu negoci fora d'Espanya. En concret, el 82% dels ingressos de 2022 es van generar fora d'Espanya i el 90% del seu valor en Borsa procedeix de l'estranger.
Salt als Estats Units
La cúpula de la companyia està convençuda que les majors oportunitats per al futur es troben fora d'Espanya i, principalment, als Estats Units. A més, el 93% dels inversors institucionals de l'empresa són internacionals, per la qual cosa considera que cotitzar en Països Baixos potenciarà la seva internacionalització. El consell de Ferrovial ha pensat en aquest país europeu en ser normalment el país triat per les empreses amb gran presència a Europa i els Estats Units, per comptar amb una qualificació creditícia 'AAA' i un marc jurídic "estable".
Al mateix temps, espera que aquesta pas intermedi faciliti l'objectiu final de cotitzar als Estats Units, país que juntament amb el Canadà constitueix un dels majors mercats d'infraestructures del món i on major potencial de creixement té la companyia. Així, considera que existeix un limitat nombre de companyies cotitzades amb actius als Estats Units, per la qual cosa la seva cotització en el mercat estatunidenc podria potenciar la marca Ferrovial en aquest país, permetent-li accedir a un mercat de capitals major.
El calendari fixat per Ferrovial preveu que l'operació, sempre que tiri endavant en la pròxima junta d'accionistes, es consumeix en el segon o tercer trimestre de l'any i vindria acompanyada d'una recompra d'un bo de 500 milions d'euros per a mantenir el grau d'inversió. La companyia també ha assegurat que aquesta transacció no suposarà cap canvi en la política de remuneració a l'accionista ni alterarà el consell d'administració, excepte per les modificacions necessàries per a adaptar-lo a la normativa local o a les pràctiques de cada mercat.
Ferrovial tanca 2022 amb un descens del 84% en el benefici
Quant als resultats anuals de la companyia, Ferrovial ha reportat aquest dimarts que va obtenir un benefici net atribuïble de 186 milions d'euros en 2022. Aquesta xifra suposa una caiguda del 84% respecte a l'exercici anterior, a causa de menors extraordinaris, encara que va aconseguir un increment del 4,2% en les vendes, que van ser de 7.551 milions d'euros, i del 7,7% en el resultat brut d'explotació (*Ebitda), fins a 728 milions d'euros.
Aquesta millora operativa reflecteix la bona marxa del negoci d'Autopistes i, especialment, la major contribució de les vies estatunidenques, al mateix temps que també van millorar els trànsits del seu aeroport londinenc de Heathrow. Així, els ingressos d'Autopistes van millorar un 22,4% en termes comparables fins a aconseguir els 780 milions d'euros i Heathrow va duplicar les seves vendes, fins als 2.913 milions de lliures (3.322 milions d'euros). En Construcció, la facturació va créixer un 2,2%, recolzada en la seva filial polonesa *Budimex.
En el pla financer, Ferrovial va tancar l'exercici amb una liquiditat de 6.118 milions d'euros i una posició neta de caixa ex-infraestructures de 1.439 milions d'euros. El deute net consolidat va aconseguir els 5.781 milions d'euros, després d'incrementar-se un 30%. Finalment, el consell d'administració ha aprovat proposar a la junta general d'accionistes un programa de dividend flexible que seria equivalent a un dividend total aproximat de 0,715 euros per acció, podent aconseguir un màxim de 520 milions d'euros distribuïts en dos pagaments.