La Fiscalia de l’Audiència Nacional ha obert diligències preprocessals per investigar si Meta, empresa de Mark Zuckerberg, vulnera el dret dels usuaris de Facebook i Instagram a la protecció de dades de caràcter personal en utilitzar-les per desenvolupar i millorar la intel·ligència artificial. Segons ha informat aquest dijous el ministeri públic, aquesta investigació respon a la recepció massiva pels usuaris de les plataformes de les xarxes socials de comunicacions enviades per les empreses titulars de les mateixes advertint-les de les seves publicacions, fotos o peus de foto, així com els seus missatges i consultes d’ubicacions o comandes van ser utilitzades per Meta.

A més, considera que, encara que els usuaris tenen dret a oposar-se al mode i finalitat per a la qual les empreses anteriors usen aquesta informació mitjançant un formulari de "sol·licitud d'objecció", aquesta "resulta difícil de localitzar i de gestionar el seu enviament" i, una vegada emplenat i enviat, "queda pendent d'acceptació".

La Fiscalia pretén promoure l’acció en defensa dels “drets fonamentals dels ciutadans” a la protecció de dades de caràcter personal, així com dels drets dels consumidors i usuaris dels serveis de la societat de la informació. En aquest sentit, s’ha acordat la pràctica de diligències amb l’Agència Espanyola de Protecció de Dades, relatives a la remissió d’informe sobre actuacions administratives d’investigació. Al seu entendre, la llei de serveis de la societat de la informació i de comerç electrònic disposa de la possibilitat d'adoptar mesures restrictives (inclosa la interrupció) a la prestació de serveis que vulneren, entre altres, la protecció de les persones que tinguin la condició de consumidors o d'usuaris. 

Recopilació de dades

De fet, la Comissió Europea va assegurar aquest dilluns que l'empresa nord-americana està incomplint la llei de mercats digitals respecte a la recopilació de dades personals dels usuaris en obligar-los a pagar si no volen que la companyia els utilitzi per mostrar anuncis personalitzats a Facebook i Instagram. "Meta ha forçat a milions d'usuaris a la Unió Europea a una elecció binària: pagar o donar consentiment. En la nostra conclusió preliminar, això és una infracció de la llei de mercats digitals", va dir el comissari europeu de Mercat Interior, Thierry Breton.

"Volem donar la capacitat als ciutadans perquè siguin capaços de tenir el control sobre les seves pròpies dades i elegir una forma d'anuncis menys personalitzada", va afegir la vicepresidenta de la Comissió Europea de l'Era Digital, Margrehte Vestager, en un comunicat.

Brussel·les continuarà amb la seva investigació fins al març de 2025 i mentrestant, espera que Meta proporcioni una solució alternativa al seu model publicitari, però si confirma les seves conclusions inicials, podria acabar imposant una multa a l'empresa del 10% de la seva facturació mundial. A més, la sanció podria ascendir fins al 20% en cas d'incomplir reiteradament la normativa i la Comissió podria obligar Meta a vendre una part del seu negoci.