La Fiscalia de l'Audiència Nacional ha presentat una querella contra Naturgy Generaciión per un delicte contra el mercat i els consumidors d'energia elèctrica per incrementar de forma abusiva els preus de producció energètica a la central tèrmica de cicle combinat de Sabón 3 entre març de 2019 i desembre de 2020.

En el seu escrit, al qual ha tingut accés EFE, la Fiscalia destaca que la pujada de preus va coincidir amb la situació de crisi econòmica i social derivada dels efectes del covid-19, i amb això Naturgy hauria obtingut un benefici injustificat de 43,2 milions d'euros.

Segons la Fiscalia, Naturgy va abusar de la seva posició dominant al mercat elèctric d'ajustaments tècnics i, "de manera conscient i deliberada" va adoptar una estratègia d'ofertes de preus no equitatius i molt per sobre dels resultants d'entorns de més competència. Tot això va generar un sobrecost per a les entitats comercialitzadores i, en ultim terme, per als consumidors d'energia elèctrica, que és un servei econòmic d'interès general, indica la Fiscalia.

Les diligències es van iniciar a instàncies de l'associació de consumidors Facua, a més de comptar amb documents i informes de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC). El juliol de 2023, la CNMC va declarar Naturgy responsable d'una infracció greu per la realització d'ofertes a preus excessius al mercat de restriccions tècniques per a la manipulació del preu dels serveis d'ajustament a l'esmentada central.

Multa de 6 milions d'euros

Fruit d'això es va imposar a la companyia una multa de 6 milions d'euros i se li va requerir que aportés a l'operador del sistema 35,5 milions d'euros. L'actuació de Naturgy va tenir un impacte directe en el cost dels mercats de serveis d'ajustament del sistema, afegeix la Fiscalia, que li va atorgar un benefici brut de 43,2 milions d'euros (35,5 després de l'impacte de l'impost sobre el valor de la producció d'energia elèctrica).

Així mateix, en integrar-se els costos dels mercats de serveis d'ajustament al càlcul del preu final mitjà de l'energia, es va projectar de forma general sobre les liquidacions dels serveis d'ajustament de tot el sistema elèctric peninsular, generant "un sobrecost per a les entitats comercialitzadores durant el període esmentat".

Els sobrecostos es van repercutir als consumidors, en funció de les condicions del contracte subscrits, tot això "durant la situació de crisi econòmica i social derivada dels efectes del Covid-19 i de les mesures adoptades per decretar l'estat d'alarma", afegeix l'escrit.ç

La companyia nega les acusacions

Naturgy ha negat haver manipulat el preu del mercat elèctric. Fonts de la companyia han assegurat a EFE que Naturgy estudiarà el contingut de la querella quan li sigui notificada i farà "totes les actuacions processals necessàries per demostrar que sempre ha actuat amb ple respecte a la legislació".

La companyia recorda que “en el període investigat per la CNMC, la central de Sabón va registrar pèrdues superiors als 6 milions d'euros”. Reitera, a més, que el Tribunal Suprem l'ha autoritzat recentment tancar deu de les plantes de generació, tal com havia sol·licitat la mateixa Naturgy, "per no resultar-li rendible actuar en aquest mercat".

L'energètica afirma que "segons han publicat alguns mitjans, la querella es basaria en un expedient sancionador previ de la CNMC, que està recorregut per Naturgy davant l'Audiència Nacional, i per tant, avui dia, no és ferm". Afegeixen que l'empresa ha llançat en els darrers anys diverses "tarifes competitives" per contribuir a mitigar l'impacte del preu de l'energia a les economies domèstiques. "Ja el 2021 Naturgy es va avançar diversos mesos a les mesures públiques per contenir la pujada del cost l'energia a través de la seva iniciativa Compromís Llum a 65 €/MWh per tres anys, destinada a mitigar la forta escalada registrada al mercat elèctric", assenyalen les fonts de la companyia.