Dos anys després d’entrar en el sector dels carregadors de bateries per a vehicles elèctrics, la catalana Floox ja competeix amb les grans multinacionals, inclosa Wallbox, perquè acaba de començar l’expansió per Europa.
Al darrere de Floox hi ha Jordi Gazo Germà, membre de la segona generació d’una nissaga d’industrials amb més de 40 anys d’experiència en el sector de la conversió elèctrica. És el CEO de Premium PSU i fundador de Floox, una spin-off sorgida de l’anterior, les dues de capital familiar i amb seu a L’Hospitalet de Llobregat.
Floox competeix amb els gegants del sector gràcies al Lynx 240, que passa per ser el carregador per a vehicle elèctric amb més densitat de potència del món (382 kW/m3) i el més compacte que hi ha al mercat de 240 kw (amb unes mides de 905 x 537 x 1850 mm). O sigui, és un carregador ultraràpid que omple la bateria en menys de 10 minuts (amb una autonomia de 250 kilòmetres) o la meitat de la bateria en menys de 5 minuts (per a 125 kilòmetres).
Jordi Gazo explica que si han aconseguit treure un carregador de bateria com aquest, amb “un petit equip” de 15 enginyers quan les grans multinacionals del sector en tenen centenars, és perquè Floox neix d’una empresa familiar (Premium PSU) que fa 40 que produeix carregadors per al sector ferroviari i l’elèctric. Assegura que si en dos anys han aconseguit posar dos productes “disruptius” en el mercat –l’altre és el model Lyra 60– és per aquesta llarga trajectòria en el camp de l’electrònica de potència.
Premium és un fabricant de carregadors per al sector ferroviari, han treballat per a Caf, Alstom o Siemens, i també per a elèctriques com Iberdrola, Unión Fenosa o Redeia (l’antiga Red Eléctrica Española). I aquesta experiència ha facilitat la seva incursió cap al cotxe elèctric.
“El nostre objectiu és treure cada vegada carregadors amb més potencia: vam començar per un de 60 kw (el Lyra) i aquest desembre passat n’hem presentat un de 240 kw (el Lynx) i n’anirem desenvolupant de més potents perquè volem aconseguir equiparar el temps de recàrrega del vehicle elèctric a un de combustió. Quan anem a la benzinera quan triguem?, tres o quatre minuts? Fins que no arribem a aquest temps no estarem tranquils”. Gazo assegura que serà possible “igualar l’experiència d'usuari” pel que fa al temps que es triga en carregar la bateria o en omplir el dipòsit.
Formen part d’un consorci d’empreses que investiga la recàrrega sense fils, que evitarà que futurs usuaris de vehicles elèctrics hagin d’endollar o manipular cables. Avança que aquest 2025 ja tindran el primer prototip per començar a fer proves. Però assenyala que aquesta innovació no s’aplicarà fins que la indústria de l’automoció la incorpori de sèrie als seus vehicles. De moment, cap fabricant ho contempla.
Entre els seus competidors, Gazo menciona les catalanes Wallbox i Circontrol, la valenciana Power Electronics o la basca Ingeteam. Però a diferència de Wallbox, sobretot encarada al carregador domiciliari, Floox enfoca el negoci cap als carregadors públics. Per exemple, el seu model Lynx inclou actualitzacions de software en remot, la possibilitat de pagar amb tarjeta de crèdit, manteniment preventiu, connectivitat completa, pantalla antivandàlica...
Fins ara, Floox s’havia centrat en el mercat estatal. El 2024, en el seu segon any d’activitat, van facturar prop de 4 milions d’euros. Però aquest 2025 ja surten fora i han començat l’expansió per Europa, “on hi ha més cultura de vehicle elèctric”, segons assenyala Gazo: Regne Unit, Alemanya, Àustria, Suïssa i França. La previsió és arribar als 12 milions d’euros el 2026.
Floox pertany a Premium SPU, empresa que va formar part del grup Premo, cofundat per Javier Gazo Pastor –pare de Jordi Gazo Germà– a principis dels anys seixanta. En els inicis, Premo es va dedicar a la fabricació de components per a televisors i, posteriorment, als components i dispositius per a diversos sectors industrials, inclòs l’automoció. Disposava de centres productius a L’Hospitalet de Llobregat i Màlaga, però també al Marroc i a la Xina. Fa vint anys, Javier Gazó va decidir vendre set de les vuit empreses del grup Premo a un fons d’inversió suís, però va deixar a banda Premium SPU. Com les altres empreses que eren del grup, Premiun fabricava components elèctrics, però a diferència de la resta, també treia productes acabats, incloses fonts d’alimentació i carregadors de bateries, segons precisa el fill del fundador. Premium es va fundar el 1981, fa més de 40 anys, i el 2023 va facturar 18 milions d'euros,
Jordi Gazo assenyala que Premium SPU és com una “sastreria a mida” de sistemes de conversió d'energia. Gairebé tot el producte està fet a mida del client, per això releguen el producte estàndard per centrar-se en les produccions curtes amb valor afegit.
Llicenciat en administració i direcció d’empreses, reconeix que, des de petit, se’l va “programar” perquè es fes càrrec de l’empresa familiar. Ara figura d’administrador únic de Premium SPU però disposa d’un consell assessor extern. Té clar que portarà més o menys temps, però “arribarà un dia en que tots els cotxes seran elèctrics”. I quan això passi, “es necessitaran molts carregadors ràpids”.