Internacionalment, el sector de la piscina s'està transformació cap a una visió més global del producte, que integri la piscina en un entorn que s'orienta a la sostenibilitat i la digitalització, i això està modificant la investigació i el desenvolupament de materials i productes. En aquest afany està centrada la companyia Fluidra, amb centres d'R+D+I al món, i una inversió de 53 milions d'euros, el 2022. A punt de posar en marxa el que serà el quart centre de desenvolupament, a Polinyà (Barcelona), la companyia té més de 220 enginyers, desenvolupant els productes i solucions que marquen el present del sector -amb més de 1.400 patents- per a l'eficiència energètica, la reducció del consum d'aigua, l'automatització i la Internet de les Coses (IoT) aplicada al sector. "Però vindrà una segona fase de desenvolupament, en la qual ja estem treballant a futur, centrada en una visió més global, més holística, entenent la piscina no només com una capsa, sinó com un tot que està integrat a un entorn sostenible i digitalitzat", explica el president executiu del grup, Eloi Planes.
Dins de la seva estratègia, Fluidra està treballant per centralitzar l'activitat d'R+D a les instal·lacions de Carisbad (EUA) donen servei a Amèrica del Nord, les de Braeside (Austràlia) a APAC, les de Belberaud (França) per a tot el món, i les de Polinyà (Espanya), per al mercat EMEA. Aquesta última estructura, que es va ultimar a finals de 2022 i s'inaugurarà ben aviat, tindrà diverses piscines de prova per testar tots els productes que es dissenyen. El laboratori comptarà amb equips d'assajos mecànics, càmeres climàtiques i equips d'envelliment accelerat, així com impressores 3D per a prototipar més ràpidament els dissenys.
"Tenim una visió renovada de l'R+D+I perquè fins ara el sector havia mirat al desenvolupament i la innovació de forma molt vertical en cada una de les àrees de negoci (tractament de l'aigua, conducció, climatització, filtració, la neteja automàtica...) i creiem que hi ha una gran oportunitat de veure-ho tot en el seu conjunt i en la seva integració amb l'entorn", exposa Planes.
En els últims quatre anys, el grup ha duplicat els recursos a la investigació, de 25 milions de 2019 als 53 milions de l'any passat. L'increment de la inversió s'ha vist reflectida en la millora de l'índex de vitalitat de l'empresa, que mesura el percentatge de vendes que es corresponen a productes llançats en els últims cinc anys. El 2022 aquest índex es va situar en el 19,7%, amb 471 milions d'euros, un 53% més que el 2021.