La cotitzada catalana que lidera el mercat mundial de les piscines, Fluidra, ha presentat aquest dimarts els seus plans de negoci i antídots als aranzels de Trump, que no veu com un obstacle per al seu creixement. El president executiu de la companyia, Eloi Planes, ha destacat la capacitat de l'empresa "d'anticipar-se" als moments d'incertesa, fins al punt que ha explicat que l'empresa ja ha repercutit sobre els preus dels seus productes un augment del 3,5% per tal d'absorbir part de la pujada propiciada pels aranzels de Trump. I estudia aplicar més pujades que no amenacen el seu lideratge. 

L'empresa ha avançat hores abans del seu Capital Markets Day presentat a la Borsa de Barcelona que ha augmentat un 7% les seves vendes durant el primer trimestre de l'any fins arribar als 563 milions, un avenç dels resultats que l'ha fet repuntar un 5,26% en Borsa després d'una caiguda inicial del 3,62%, amb un preu de 19,62 euros per acció. Ara bé, el creixement més pronunciat l'ha aconseguit durant la primera hora d'una ambiciosa i optimista presentació. Durant la primera hora del Capital Markets Day, ha repuntat un 2,75%, que ha consolidat després. 

En aquells moments, el president de Fluidra, Eloi Planes, evocava un consell del seu pare i fundador de l'empresa, Joan Planes, que va morir el passat 23 de gener, i li va dir que, en temps de turbulències, "cal fixar-se en tres àncores en les quals siguis fort". La primera és l'anticipació, que l'empresa ha posat en pràctica avançant les pujades de preus a l'anunci d'aranzels. La segona és la resiliència d'un sector que roman fort quan hi ha menys construcció perquè les piscines requereixen manteniment i reformes. I la tercera són els "fonaments sòlids d'una empresa que és única, creix i s'adapta als mercats", ha dit Planes. 

En una presentació optimista, segura i amb moltes dades i estratègia, l'empresa ha aconseguit recuperar part del valor perdut en els darrers cinc dies, en els que la davallada de l'Ibex-35 i els mercats l'ha arrossegat amb una caiguda del 10%. 

Les piscines ja instal·lades sostenen part del negoci

El president de Fluidra North America, Jon Viner, ha donat les claus per continuar creixent en el que és el seu primer mercat, amb un 40% de les vendes mundials, malgrat les tarifes aplicades per Trump. En primer lloc, "el control de la cadena de suministrament" fa que l'empresa es garanteixi una estabilitat de mercat, ja que la companyia ja té "una base molt àmplia de piscines instal·lades, que s'han de mantenir i remodelar".

Fa pocs dies, de fet, Fluidra va comprar precisament als Estats Units el 27% d'una empresa estatunidenca, Aiper, especialitzada en la neteja dels fons de les piscines. La construcció de noves piscines creix anualment al món al voltant d'un 2%, ritme que no està entre els millors dels darrers anys, però la cobertura del cicle de vida garanteix una relació amb el client. En els primers 17 anys de vida, les piscines necessiten manteniment i a partir del dissetè, necessita remodelacions que Fluidra també pot cobrir. 

L'altra de les claus per tal de sobreposar-se a una pujada de preus és "estar 100% basats en el consumidor". "Tenim un equip de vendes que prioritza la relació amb el client, no li ven només una piscina, sinó l'experiència Fluidra, i han de ser els millors. Els clients acaben recomanant als altres clients que facin negocis amb nosaltres", ha destacat. 

Viner ha compartit les xifres de creixement de Fluidra als Estats Units i és la segona empresa més important i la que més ha crescut entre els principals competidors, un 16% des del 2019, cinc punts més que el segon que més ha crescut. Té un 10% del mercat estatunidenc, que és de 9.000 milions d'euros, i les noves construccions residencials representen només el 18% del seu negoci. El departament comercial representa el 25% de la seva demanda i el 58%, el seu mercat més important, està en el manteniment residencial. 

L'empresa catalana compta amb 6 milions de piscines instal·lades als Estats Units, amb 70.000 noves instal·lacions residencials culminades l'any passat, així com 4 milions de piscines elevades (més barates i senzilles) i 360.000 de comercials. És, a més, el mercat on té millors marges i preus més elevats, amb una mitjana de 100.000 dòlars per piscina.