Cop d'efecte de Fluidra per remuntar a la borsa i convèncer els inversors que se sobreposarà sense despentinar-se als aranzels de Trump. En un Capital Markets Day de gala, celebrat aquest dimarts a la tarda amb la presència d'accionistes convidats a la Borsa de Barcelona, i amb un missatge que combinava el rigor de les xifres amb l'èpica guanyadora dels empresaris nord-americans, va prometre que creixerà més i tindrà més beneficis.
I els mercats s'ho van creure, perquè va tancar la jornada a l'Ibex amb una pujada del 5,15% fins als 19,60 euros de preu per acció, recuperant part de la caiguda del 10% motivada per l'anunci del president nord-americà i en un dia de pau als mercats. No és poca cosa tenint en compte que és una de les empreses catalanes amb més dependència del mercat dels Estats Units, que representa un 50% del seu negoci. "Hi ha guanyadors i perdedors. I us intentarem explicar per què Fluidra serà guanyador un cop més", va llançar com a tret de sortida el president executiu de la companyia, Eloi Planes.
Abans, però, va concretar que la catalana de l'Ibex-35 ja ha apujat els preus un 3,5% per tal de repercutir els aranzels anunciats per Donald Trump, i que esperen noves pujades. L'empresa es marca com a objectiu un creixement de vendes d'entre un 6 i un 8% anual, un augment de l'ebitda ajustat del 25% i una millora del retorn dels marges del 17% a mitjà termini.
La major part d'aquest creixement es donarà de manera orgànica, tot i que pot incloure algunes compres, no sembla que cap hagi de ser de la importància de Zodiac, fusió amb la qual ha sigut responsable del gran creixement de la companyia en els darrers anys. Des de l'any 2019, les vendes s'han disparat un 54% i l'ebitda ajustat un 78%, amb un retorn per als accionistes per sota de la mitjana dels mercats nord-americans i de l'Ibex-35. Ampliant la retrospectiva fins al 2007, el creixement en vendes ha estat del 220% i el de l'ebitda del 405%.
Per mantenir aquesta línia i no patir amb els aranzels, la companyia va exposar diverses claus. En primer lloc, va recordar que les noves piscines tan sols representen un 30% de les seves vendes, per la qual cosa hi ha una base de clients sòlida als Estats Units, de 6 milions de piscines residencials instal·lades, que necessiten d'un manteniment i, a partir dels 17 anys de vida, d'unes reformes que garanteixen a la companyia una intensa activitat. La clau per a fer-ho, va explicar el president de Fluidra North America, John Viner, és l'excel·lència amb el client, que acaba "recomanant a altres clients fer negocis amb Fluidra".
Però l'estratègia de Fluidra va més enllà dels Estats Units, que representen un 50% del seu negoci. "Fluidra és líder o número 2 al 80% dels mercats on treballa", va destacar Clara Valera, directora d'estratègia i de relacions amb els inversors de Fluidra. El nou CEO de l'empresa, Jaime Ramírez, va potenciar "la diversificació" regional com un dels valors per afrontar la situació. "Està bé tenir un bon negoci als Estats Units i un bon negoci a Europa, però està millor tenir-los junts", va dir. "Una mica de complexitat de vegades és bo per a la indústria", va afegir.
A la presentació dels plans davant inversors, va imperar un to coherent, positiu i entusiasta sense caure en l'eufòria desmesurada que pot desfermar una bona situació econòmica o una convicció massa forta en el futur. Amb equilibri entre optimisme i rigor, diversos directius van defensar els seus motius per confiar en un present i un futur exitós de la companyia.
Els directors regionals de les tres divisions marcades per la cotitzada, Nord-amèrica, Europa del Sud i Oceania i països emergents, van defensar els potencials de les seves àrees. Si a Nord-amèrica els elevats preus i una gran base de clients fan fortalesa, a Europa ho és el lideratge al mercat i als països emergents l'elevat marge de creixement des d'una posició d'experiència, malgrat que els de venda són més baixos.
"El fet que el mercat estigui fragmentat multiplica les oportunitats", va dir David Méndez, president d'Orient Mitjà, Europa del Nord i mercats emergents, on hi ha una base de 8,8 milions de piscines ja instal·lades i més instal·lacions per any, 300.000 el passat 2024 arreu dels 38 països que engloba aquesta regió amb 1.800 treballadors. Motius tots plegats pels quals llançar-se a la piscina del creixement sense por a les travetes de Trump.