La gran botiga Fnac de la plaça de Catalunya de Barcelona podria tenir els dies comptats. I és que la companyia francesa té la intenció d’apostar per la venda en línia i està temptejant la possibilitat d’abaixar la persiana de l’icònic establiment situat al centre de la capital catalana. De fet, fa pràcticament 30 anys que la multinacional està ubicada a gran part del centre comercial el Triangle i, tres dècades després, ha posat sobre la taula l'opció de tancar-la.

A banda, el fons d’inversió que gestiona l’espai comercial també s’està replantejant el seu futur i està negociant amb el gegant de moda Inditex per posar-hi una macrobotiga de roba en el seu lloc. Així mateix, l'empresa francesa també està estudiant la possibilitat de reduir a la meitat l'espai comercial que té al centre comercial Illa Diagonal en el marc d'aquesta reestructuració empresarial. 

Segons avança l'Ara, aquesta estratègia l'està duent a terme per traslladar la comercialització dels productes en el canal en línia i deixar en un segon terme la venda física. El 2016, Fnac ja va tancar la botiga que tenia a Diagonal Mar i es va traslladar a un local més petit ubicat al centre comercial Les Glòries. Tot i així, l'empresa insisteix que la decisió de tancar-la no està presa i matisa que, passi el que passi, la Fnac seguirà apostant per ser present a Barcelona i altres ciutats importants del país.

Ara mateix, Fnac compta amb nou botigues repartides per Catalunya: 8 a Barcelona i una a Girona. D'aquestes, la que té més història és la de plaça de Catalunya de la capital, que va obrir l'any 1998. En el conjunt de l’Estat, compta amb 37 establiments en 19 ciutats.

Pèrdues milionàries

La filial espanyola de Fnac (Grandes Almacenes Fnac España SA) va tancar amb pèrdues milionàries en els exercicis del 2020 al 2022, que és l’últim del qual es poden consultar els comptes. Precisament, les pèrdues del 2022 es van elevar a 8,2 milions d’euros, el doble dels 4,1 milions de l’any abans. A sobre, les vendes van caure a 349 milions d’euros, un 4,3% menys que els 364,7 milions del 2021. Aquests resultats fins i tot són inferiors als del 2019, abans de la pandèmia, quan va facturar 378 milions.

La crisis del Covid va impactar en els comptes, però encara més l’augment dels preus i del finançament, segons apunten Fnac en l’informe de gestió que acompanya els comptes. A finals de 2022, tenien 2.100 empleats a Espanya i un catàleg amb més de sis milions de referències.

Arran de les seves dificultats econòmiques, en els dos últims exercicis han potenciat el canal online. El pla estratègic preveu que, per al 2025, el 30% de les vendes vinguin d’aquest canal.

Grandes Almacenes Fnac España SA forma part del grup Fnac-Darty, que a la vegada està controlada per la francesa Fnac Darty Participations et Services, que és la propietària al 100% de la filial espanyola.