El circuit de festivals s’està convertint en un oligopoli de grans fons d’inversió que s’estan menjant el pastís d’aquest producte que, en els darrers temps, ha certificat que és un negoci molt rentable. Així doncs, els concerts tradicionals, cada vegada més, conviuen amb aquests festivals on, tenint en compte que el consum de l’oci cada vegada ha de ser més immediat i divers, s’ofereixen més d’un i dos cantants amb preus molt competitius. Una tendència que va en paral·lel a la indústria musical on els famosos hits o les cançons publicades a xarxes sense anunciar, estan fent minvar els discos propis o la producció d’haver de tenir 12 cançons treballades i estudiades per llançar de cop. I en aquest context de voler escoltar les cançons més actuals i de la mà de diversos perfils, el festival sembla que és la fórmula perfecta.
Qui està darrere els grans festivals?
El darrer fons d’inversió en entrar en aquest circuit és el conglomerat espanyol The Music Republic per part del fons inversor nord-americà Providence Equity Partners. L'empresa valenciana fundada el 2010 té una desena de festivals, entre ells, l'Arenal Sound, el Vinya Rock i el FIB de Benicàssim, i va considerar a principis de febrer que vendre’s els hi sortia a compte. Aquest és el darrer exemple d’una xifra flagrant: en vuit dels deu macroesdeveniments més multitudinaris hi ha capital estranger, principalment del fons nord-americà Superstruct Entertainment. Superstruct Entertainment, la filial de Providence Equity Partners centrada al sector de l'entreteniment i la música ha comprat The Music Republic i que des del 2018 ja posseïa un percentatge d'accions d'Advanced Music, la productora del festival Sónar.
No només compta l'èxit per seguir viu
Així doncs, com sobreviure a aquest fenomen global amb una forta incidència arreu de l’Estat, tenint en compte que a Espanya és om hi ha més activitat ‘festivalera’? Sembla difícil. Un dels festivals que ha batut rècords d’assistència en la darrera edició del 2022 és el Reggaeton Beach Festival, de l'empresa DQuality Group. En aquest context actual cal preguntar-se com una empresa de 3 joves de Badalona sense capital estranger, subvencions ni més mitjans que el seu treball i enginy han estat capaços de créixer d'una manera tan espectacular convertint-se en un dels líders del sector d’aquesta tipologia de música. El festival RBF va néixer el 2017 amb una edició que va comptar amb 8.000 assistents i el 2022 el va tancar amb 250.000 amb una gira inclosa per les principals capitals, amb més d'un 20% de públic estranger venuts de països com França, Itàlia, Alemanya, Portugal o Anglaterra i amb capacitat per exportar el producte per tot Europa.
Exemples polèmics
Aquest festival va néixer a Barcelona. I, més enllà de la tendència global d’aquests fons d’inversió, el tracte amb l’administració també acostuma a ser una altra derivada. Festivals consolidats, sobretot a nivell mediàtic, com el Sónar o el Primavera Sound fins i tot juguen a l’amenaça de marxar de la capital catalana, però d’altres han de batallar per convèncer que el producte importa i interessa a la ciutat. Massa sovint, ni amb l’èxit d’entrades, s’arriba a una entesa. El darrer exemple també el trobem a Barcelona amb el Festival Jardins de Pedralbes. Aquesta és la carta del seu comiat d’aquest 2023: “Benvolguts amics del Festival Jardins Pedralbes, Com potser estigueu llegint als mitjans de comunicació, ens acomiadem dels Jardins del Palau Reial de Pedralbes. I ho fem després de no haver resultat vencedors en la licitació injusta que havia obert la Generalitat de Catalunya per seleccionar una empresa promotora per fer un festival d'estiu en aquesta ubicació durant els propers tres anys. Que creessin la licitació ja va ser el primer cop cap al nostre festival. Com podien estar licitant alguna cosa que hem creat nosaltres? I a més ho estaven fent saltant-se un compromís oficial, signat i escrit”.
Finalment, la situació s’ha resolt a favor d’un altre fons d’inversió. L'empresa Clippers Live serà l'encarregada d'explotar el festival Jardins de Pedralbes de Barcelona durant els propers tres estius, El procediment obert, en tramitació urgent i règim de concurrència, incloïa dos grans capítols, el plantejament artístic i econòmic. Si bé Concerts Studio, l'empresa que va crear el festival i l'ha organitzat fins ara, ha guanyat el primer d'ells, la seva proposta econòmica, 555.000 euros, ha quedat lluny de les realitzades per dues concurrents més, Doctor Music i Clippers, que han ofert 1 milió. La musculatura econòmica de qui explota un festival, massa sovint, coincideix amb qui s’ho acaba emportant. I, per això, sobreviure tan sols acreditant l’èxit, acaba resultant insuficient.