El sindicat UGT i la direcció de la fàbrica de Ford a Almussafes, a València, han tancat un acord aquest dijous per aplicar un ERTO que afectarà diàriament 996 empleats i estarà en vigor fins al 31 de desembre. Amb això i l'ERO pactat aquest dimecres, "se soluciona de manera definitiva l'excedent de personal de 1.622 persones" que va anunciar l'empresa el juny passat.

L'expedient contempla 25 dies d'atur total, tant per a vehicles com per a motors. A més, finalment s'ha acordat que els treballadors afectats rebran el 85% del seu salari real, juntament amb el 100% de pagues, vacances i antiguitat, ha detallat el sindicat en un comunicat. En concret, l'ERTO s'aplicarà fins a final d'any i el 2025 es preveu aplicar un mecanisme transitori fins que arribi a Almussafes, el 2027, la fabricació d'un nou vehicle multienergia.

Fabricació del nou vehicle multienergia

A més, s'està treballant amb el govern espanyol en aquest mecanisme, que, en paraules del portaveu del sindicat i president del Comitè d'Empresa, Carlos Faubel, està "molt parlat" i "molt avançat". UGT ha expressat el seu convenciment que a partir de l'1 de gener els treballadors rebran un 90% del seu salari.

"La gent quedarà protegida perquè no consumirà atur, hi ha determinades bonificacions a la cotització a la Seguretat Social i això és el que permetrà transitar dos anys dels tres" que falten per a la fabricació a Almussafes d'un nou vehicle multienergia, ha indicat Faubel. "(El mecanisme) haurà de tenir un control, com no pot ser de cap altra manera, i nosaltres volem que sigui així per part del govern espanyol. En la part que acompanya a la Generalitat, en els plans formatius, també tindrà un control del govern autonòmic, i, per tant, crec que això és el que donarà també les màximes garanties a nosaltres i als treballadors", ha agregat.

A partir d'ara, s'haurà de dissenyar i desenvolupar el trànsit amb el mecanisme de protecció. Faubel ha exposat que "caldrà estructurar plans de formació, com es porta tot això endavant, quins temps es donen de rotació de plantilla, etcètera, però sabent que tenim el destí allà, que llançarem un cotxe el 2027, tornarà a créixer la plantilla i tornarem a recuperar l'activitat econòmica tan necessària també per a la comunitat d'una fàbrica com és Ford," ha afegit.

Un 70% de l'ERO seran prejubilacions

El portaveu d'UGT ha mostrat la seva satisfacció per com s'ha resolt l'expedient de regulació d'ocupació (ERO) perquè les 626 sortides "seran voluntàries", el 70% a través de prejubilacions, i els altres mil treballadors d'excedent de personal "transitaran durant tres anys de manera rotativa" i "ho faran protegits".

El representant d'UGT ha lamentat que la fàbrica hagi d'afrontar el seu quart ERO en cinc anys i ha explicat que les sortides "seran igual" que en expedients anteriors. En concret, ha recordat que hi ha "dues vies" en aquest acord: plans d'acompanyament per als més grans fins a la jubilació, garantint el seu salari i la cotització al 100% de la Seguretat Social i "una altra via de baixes incentivades amb un premi extra de 40.000 euros per incentivar aquestes sortides voluntàries". "Amb la qual cosa, jo crec que estarem parlant del voltant d'un 70% de prejubilacions i un 30% de baixes incentivades. Serà el normal que es produeixi", ha apuntat.

Faubel ha insistit que "el més important era i és salvar els prop de mil llocs de treball" que també formen part de l'excedent de personal de la fàbrica i que, al principi, es van plantejar com a acomiadaments amb opció de recontractació.