La direcció de Ford i UGT han acordat un nou ERTO de dos mesos a la fàbrica d'Almussafes (València) que afectarà 2.300 treballadors i amb el qual, per al sindicat majoritari, "comença el compte enrere per aclarir les incògnites que encara queden pendents". Tal com va avançar aquest dimarts UGT, s'ha aprovat un nou expedient temporal a la fàbrica que succeirà el que ja està en vigor fins al 19 d'abril.
El sindicat havia avançat després de l'última reunió consultiva que el nou ERTO estarà en vigor des del 20 d'abril fins al 20 de juny i que durant deu dies afectarà 2.300 treballadors, ja que al cessament de producció de la furgoneta Transit se suma un problema de proveïment en motors i menor demanda del mercat nord-americà.
Impacte en el torn de tarda
En concret, segons va explicar aquest dimarts UGT, l'ERTO afectarà 1.400 persones diàries en la fabricació de vehicles (800 pel cessament de la Transit i 600 per la falta de producció) i 900 persones en motors. La planta de motors no tindrà activitat en totes les seves àrees durant 10 dies; 5 dies el maig (20,21,22,27 i 28), i 5 dies el juny (3,10,11,17 i 18). Aquest impacte suposarà no treballar en vehicles durant quatre setmanes en el torn de tarda. Les condicions laborals de la plantilla seran "exactament" les mateixes que aquelles pactades en els ERTO anteriors, ha explicat UGT: el 80% del salari real i el 100% d'antiguitat, pagues extres i vacances.
"Des del dia d'avui, podríem dir que comença el compte enrere per aclarir les incògnites que encara queden pendents. Dos mesos que ens han d'aportar certa tranquil·litat en el trànsit que haurem de dur a terme fins que el nou vehicle multienergia, anunciat pel president global de la firma, Jim Farley, el passat dia 27 de març a Dunton a UGT, comenci a fabricar-se a València", ha assenyalat el sindicat en un comunicat després de subscriure l'acord.
UGT ha reiterat que el compromís que va expressar la direcció d'assignar un nou vehicle a Almussafes "resolia el principal problema" que tenia la fàbrica i el conjunt de Ford Europa: la falta de càrrega de treball mentre la multinacional ajorna la decisió sobre les inversions per a l'electrificació, tenint en compte que precisament aquest dimecres la fàbrica valenciana deixa de produir la furgoneta Transit. No obstant això, el nou vehicle "no ho soluciona tot de cop, ni de bon tros," ha advertit UGT. "Ara, durant aquest període de temps, mantindrem diferents reunions i converses amb els companys del Comitè d'Empresa Europeu de Ford (CEEF) i la mateixa direcció europea i local. Alhora, iniciarem una campanya d'informació al conjunt de la nostra afiliació en aquests dos mesos que seran claus", ha avançat el sindicat majoritari.
Ajustament de producció
La factoria ha fet front des de fa mesos a la incertesa sobre l'arribada de les inversions necessàries per produir els vehicles elèctrics de la firma de l'oval. La fàbrica valenciana va ser elegida el 2022 per produir la seva nova plataforma de vehicles elèctrics a partir de 2025, però les inversions necessàries per a això no s'han materialitzat ni anunciat i el mes de novembre passat Ford va comunicar que ajornava "qualsevol decisió que tingui a veure amb inversions". Mentre no s'inicien les inversions, la fàbrica ha hagut d'ajustar la seva producció davant de la reducció de vendes. Aquest 17 d'abril Ford Almussafes deixa de fabricar la furgoneta Transit i l'únic model fins a l'arribada dels nous elèctrics era el Kuga.
En principi, l'electrificació havia d'assegurar la càrrega de treball en els pròxims anys a Almussafes, la qual cosa va portar a un acord amb UGT perquè el nou conveni de la companyia recollís mesures salarials i de flexibilitat condicionades a l'electrificació. L'adjudicació a Ford no va evitar que s'hagués de redimensionar la plantilla amb un ERO que ha afectat 1.124 treballadors.
La companyia s'ha presentat a les dues línies de la nova convocatòria del Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica del Vehicle Elèctric i Connectat (Perte VEC II). El Ministeri d'Indústria ha adjudicat 37,6 milions d'euros procedents de la línia de bateries per establir una planta d'acoblament de bateries a la fàbrica d'Almussafes i Ford també ha sol·licitat els ajuts destinats a la cadena de valor del vehicle elèctric.