Ford ha presentat un projecte per optar als ajuts de la segona línia de la segona convocatòria del Projecte Estratègic per a la Recuperació i la Transformació Econòmica del Vehicle Elèctric i Connectat (PERTE VEC II), destinada a la cadena de valor del vehicle elèctric.

La firma nord-americana, que projecta l'electrificació de la fàbrica d'Almussafes, a València, ha confirmat la seva concurrència als ajuts, després que aquest dimecres el Govern central hagi habilitat la finestreta per sol·licitar-les. Aquesta línia compta amb un pressupost de 559 milions d'euros, dels quals l'import total màxim convocat serà de 344,42 milions d'euros en forma de subvenció i 215,24 milions en forma de préstecs, que seran reemborsables al tipus d'interès del 2,88% i amb un termini d'amortització total de deu anys amb 3 anys de carència.

Flota elèctrica el 2030

Ford també va confirmar al juliol que ha presentat una sol·licitud per a la línia específica de bateries de la segona convocatòria del PERTE VEC amb l'objectiu de desenvolupar un projecte d'acoblament de bateries a València.

La fàbrica d'Almussafes va ser l'elegida per Ford per produir la seva nova plataforma de vehicles elèctrics a Europa a partir de 2025, una decisió que va assegurar la càrrega de treball en els pròxims anys. Per això, haurà de realitzar inversions a la planta per adaptar-la a l'electrificació. La firma automobilística s'ha compromès que tota la seva flota sigui elèctrica el 2030.

El 2022, Ford va renunciar a participar en la primera convocatòria del PERTE VEC perquè els temps d'inversió "no encaixaven" amb els plans de la companyia per a aquesta electrificació. Després d'això, l'exministra d'Indústria Reyes Maroto ja va explicar que el Govern espanyol treballava amb la companyia per flexibilitzar els terminis i es va mostrar convençuda que Ford podria optar fins i tot a més fons amb un projecte més ambiciós.

ERO a la companyia

Mentrestant, la fàbrica ha arrossegat diversos expedients de regulació temporal d'ocupació (ERO) per problemes de subministrament de components i ha aplicat un Expedient de Regulació d'Ocupació (ERO) amb el que ha reduït la seva plantilla en 1.124 treballadors menys. Tot això afegit al progressiu final de la fabricació dels models de combustió. En aquest context, el sindicat majoritari de Ford a Almussafes, UGT, ja va avançar el juny que la firma es presentaria al nou PERTE VEC, mentre va instar que es posessin en marxa les primeres inversions en Almussafes abans de primavera de 2024, davant del cessament de producció de la furgoneta Transit i altres models, que han reduït el volum de fabricació a Almussafes. El sindicat va lamentar els "retards" en les inversions i va demanar "certesa".

La indústria auxiliar valenciana va explicar que ja preveia aquests retards en les inversions i havia pres mesures per diversificar els seus negocis. L'electrificació de la fàbrica de Ford a Almussafes, juntament amb la construcció de la gigafactoria de cel·les de bateries de PowerCo --filial en Volkswagen-- a Sagunt (València), aspiren a alçar la Comunitat Valenciana com el gran pol de la mobilitat sostenible al sud d'Europa.