Ford Espanya ha reiterat el compromís d'acordar una solució de transició per a un miler de treballadors de la planta valenciana d'Almussafes fins a l'arribada del nou vehicle el 2027, mentre que el sindicat majoritari en el comitè d'empresa de la factoria, UGT, ha exposat les seves propostes de negociar un ERO que garanteixi les mateixes condicions que l'anterior, un ERTO de mecanisme Red o un pla de garanties similars. Aquest dilluns, en la segona reunió de la comissió negociadora de l'expedient de regulació d'ocupació (ERO) plantejat per l'empresa per a 1.622 treballadors (626 baixes incentivades i prop de 1.000 acomiadaments objectius amb preferència de recontractació el 2027), UGT ha traslladat aquest dilluns de forma detallada la proposta que va aprovar per unanimitat en una assemblea d'afiliats dissabte passat.
En aquesta proposta, el sindicat rebutja el plantejament d'acomiadaments amb preferència de contractació i proposa de negociar un ERO que garanteixi les mateixes condicions que l'anterior. La direcció de Ford, per la seva part, ha manifestat que, tenint en compte la sol·licitud de la representació dels treballadors, ha reiterat el seu compromís d'acordar una solució de transició, fins que comenci la producció del vehicle híbrid el 2027, per als aproximadament 1.000 empleats que no seran objecte de mesures estructurals.
Peticions d'UGT
Ford intensificarà de manera immediata la feina conjunta ja iniciada amb els sindicats i els governs nacional i regional per desenvolupar un pla que redueixi l'impacte en els empleats de Ford i les seves famílies, ha assegurat. UGT també demana de negociar un ERTO de mecanisme Red (que ha de ser aprovat pel govern espanyol en Consell de Ministres) que requereix plans de formació i no consumeix prestació d'atur per al treballador, o un pla amb garanties similars i, en qualsevol cas, el complement salarial ha de garantir fins a un 90% del salari.
A més, reclama reprendre les convocatòries dels plans de desenvolupament de carrera i el compromís de reunir la comissió de l'Observatori per a l'Electrificació amb l'objectiu d'analitzar i decidir amb temps qualsevol mesura que s'estimés necessària per a qualsevol de les parts.
Segons el sindicat majoritari en la planta de Ford, la direcció de l'empresa s'ha compromès a valorar la seva proposta, argumentant que no va preveure mai com a única alternativa l'acomiadament amb recontractació el 2027 de 996 persones, i està disposada a treballar sobre altres alternatives, ja que hi haurà càrrega de treball per a aquest excedent el 2027. "Com que no s'han produït avenços en cap punt en concret, sí que s'obre una negociació amb la predisposició per ambdues parts d'assolir un acord", assenyalen des d'UGT.
Per la seva part, el sindicat STM ha proposat una reducció substancial de l'excedent de plantilla plantejat per l'empresa; prejubilacions fins als 53 anys per a les sortides definitives, per ordre d'antiguitat; un ERTO rotatori sense pèrdua salarial per a la resta d'afectats; i que totes les sortides siguin voluntàries. Així mateix, demana d'anul·lar de l'acord d'electrificació la congelació salarial del 2022 al 2025, l'extensió de la jornada en 15 minuts a partir del 2025, l'apartat de quatre dies més de treball a partir d'aquesta data i el programa de dissabtes de producció obligatoris. La pròxima reunió per continuar negociant l'ERO es farà aquest dijous.
1.622 afectats
El 12 de juny, Ford Espanya va plantejar un ERO per a 1.622 afectats de la planta d'Almussafes com a excedent de personal fins a l'inici de producció d'un nou vehicle multienergia el 2027, del qual produirà 300.000 unitats a l'any i que no serà totalment elèctric. Aquest ERO és el quart que s'aplica a la factoria en els últims quatre anys. En els tres anteriors, l'ajustament va reduir la plantilla en 1.900 persones, i dels prop de 7.000 treballadors que hi havia el març del 2020, actualment s'acosten als 4.800.
L'excedent de personal es produeix després d'un període de cessament de models en la planta, ja que en l'últim quinquenni ha perdut la producció la Transit (abril del 2024), els monovolums S-Max i Galaxy (2023) i la berlina Mondeo (2022). Actualment, i fins a l'arribada del nou model, només fabrica el tot camí Kuga en tres versions (combustible, híbrid i híbrid endollable).