La multinacional Ford està estudiant la possibilitat de retallar fins a 3.200 llocs de treball a Europa i derivar als Estats Units part de la càrrega treball lligada al desenvolupament de productes, segons ha assenyalat el sindicat alemany IG Metall aquest dilluns, que ha fingit amb realitzar accions que puguin afectar al fabricant d'automòbils a tota la regió si no es garanteix el futur dels empleats.

D'aquesta manera, Ford s'estaria plantejant eliminar fins a 2.500 llocs de treball en l'àrea de desenvolupament de producte i fins a 700 més en funcions administratives, sent les instal·lacions alemanyes de la companyia les més afectades a Europa, ha destacat el sindicat i segons recull l'agència de notícies Reuters. "Si les negociacions entre el comitè d'empresa i la direcció en les properes setmanes no garanteixen el futur dels treballadors (...) no ens aturarem amb les mesures que podrien afectar seriosament a l'empresa, no només a Alemanya, sinó a tot Europa," ha assenyalat IG Metall.

En aquest sentit, es pot recordar que la planta de Ford a Espanya, situada a la localitat valenciana d'Almussafes, ha estat recentment triada per la direcció de la multinacional per capitanejar l'electrificació del seu negoci a Europa. La factoria valenciana es va imposar precisament a la planta que Ford té a la ciutat alemanya de Saarlouis després d'un procés de decisió que l'empresa automobilista va demorar durant mesos i que va incrementar la tensió entre Almussafes i Saarlouis per les conseqüències que tindria no resultar elegida per a aquest procés.

La planta valenciana va resultar finalment confirmada com la planta escollida per produir vehicles basats en una arquitectura de vehicles elèctrics de nova generació de Ford, una decisió que la situa com a "centre neuràlgic" de Ford Europa, segons va destacar recentment l'empresa, Allí, a través de la innovació tecnològica en els processos, "s'efectuarà la transició del model productiu actual a un nou model basat al vehicle elèctric connectat".

Ajustaments inevitables

L'assignació dels nous models elèctrics anunciada l'estiu passat garanteix la supervivència de la planta valenciana més enllà de 2025 i suposa un baló d'oxigen per a tota la indústria auxiliar de l'automòbil que s'ha anat configurant al seu voltant al llarg dels seus quaranta anys com a centre productiu de Ford Espanya. Es calcula que més de 25.000 llocs de treball i al voltant de 12.000 milions d'euros de vendes d'aquesta indústria correspon directament al seu negoci amb la planta.

Tanmateix, això no evita que hi hagi d'haver ajustaments de l'estructura actual per adaptar la factoria a la producció de cotxes elèctrics. La previsió és que la planta valenciana llanci al mercat el seu primer cotxe elèctric el 2026 després de la posada en marxa d'una línia de producció exclusiva per a això, però prèviament és necessari anar adaptant la planta per a això. Un dels àmbits afectats serà el de l'ocupació, ja que la producció de vehicles elèctrics comportarà menys mans d'obra.

En aquest sentit, el responsable de la planta, Dionisio Campos, ja va avançar que a partir de gener treballaria amb els sindicats per negociar com abordar aquest procés, ja que el vehicle elèctric té menor contingut que el tradicional i per això serà necessari redimensionar la plantilla, però l'empresa vol negociar amb els sindicats per veure quines alternatives existeixen per realitzar el redimensionament de la forma menys traumàtica possible.

Ford guarda silenci

Sobre la possible retallada de 2.500 llocs de treball a Europa, el fabricant nord-americà no ha donat més detalls sobre això i s'ha referit a una declaració realitzada divendres passat en la qual assegurava que la transició a la producció de vehicles elèctrics requeria canvis estructurals.

La companyia va anunciar l'any passat una inversió de 2.000 milions de dòlars (uns 1.840 milions d'euros al canvi actual) per expandir la producció en la seva planta de Colònia (Alemanya) i fabricar un model totalment elèctric. Aquesta fàbrica actualment produeix el Ford Festa, així com motors i transmissions.

Així mateix, l'estratègia de la marca nord-americana passa per llançar set nous models elèctrics a Europa, construir una planta d'acoblament de bateries a Alemanya i constituir una aliança d'empreses de fabricació de cel·les de níquel a Turquia.

Tanmateix, el juny passat va advertir sobre la possibilitat de "significatives" retallades de llocs de treball a curt termini a la seva fàbrica a Espanya (a Almussafes) i en la de Saarlouis (Alemanya) a causa que el canvi a la producció de vehicles elèctrics requeriria menys hores de treball per acoblar automòbils.

Respecte a la situació de Saarlouis, la planta que va perdre la cursa amb Almussafes i que a partir de 2025 deixarà de produir el model Focus, la firma de l'oval va assegurar mesos enrere que s'estaven buscant "noves oportunitats" per a la instal·lació.