Les inversions de Ford per electrificar la seva planta d'Almussafes (València) es retarden. Fins ara, la fabricació del primer cotxe elèctric a la factoria valenciana estava prevista per a 2026, però la posada en marxa d'una línia exclusiva de vehicles elèctrics ha tornat a quedar en l'aire. La direcció europea de Ford ha traslladat aquest dimecres al comitè d'empresa de Ford Almussafes el retard en les decisions respecte a la planta valenciana i les inversions necessàries per a la instal·lació de la plataforma elèctrica en aquesta factoria. Tanmateix, l'empresa sí que preveu optar als ajuts de la segona convocatòria del PERTE del Vehicle Elèctric (PERTE VEC), que preveuen més de 800 milions per a fabricació de bateries i 500 milions per a una altra línia d'ajuts destinats a inversions productives i a la cadena de valor dels vehicles elèctrics.
Ford ja es va presentar a la primera convocatòria del PERTE VEC i se li van preconcedir 106,3 milions d'euros, però l'empresa va renunciar a aquesta ajuda davant de la incapacitat de complir el calendari de terminis per a les inversions compromeses a finançar amb aquesta ajuda. Encara que Ford no ha posat en dubte els seus plans d'electrificació per a la planta valenciana d'Almussafes després de guanyar la factoria la pugna a l'alemanya de Saarlouis, la realitat és que la concreció de les inversions necessàries per produir els nous models elèctrics ja acumula diversos retards.
Les inversions es retarden
Carlos Faubel, president del comitè d'empresa, ha mantingut dues reunions aquest dimarts i dimecres a la seu de la multinacional a Colònia (Alemanya) amb el Comitè d'empresa europeu i amb representants de Ford Europa, acompanyat de la direcció local d'Almussafes. Després de la trobada, Faubel ha manifestat que la voluntat és ampliar o instal·lar una nova planta de muntatge de bateries a Almussafes, ja que l'actual de la factoria d'Almussafes és de capacitat limitada.
D'altra banda, des de la direcció de la multinacional a Detroit (Estats Units) s'està retardant la presa de decisions sobre l'aposta de negoci definitiva, de la qual derivaran les inversions. Per al dirigent sindical, aquest retard tindrà efectes en les estimacions d'inversions que consolidin el futur de la fàbrica valenciana i en la clarificació dels terminis.
L'octubre passat, l'exministra d'Indústria, Reyes Maroto, va assegurar que la planta valenciana llançaria al mercat el seu primer cotxe elèctric el 2026, per a la qual cosa era necessari "treballar des d'ara mateix" en l'adaptació de la planta.
Més reunions al setembre
Les parts reunides a Alemanya han acordat planificar reunions a partir de setembre per compartir les notícies i decisions que adopti la companyia. Segons Carlos Faubel, la candidatura al PERTE és un senyal positiu, però "no hi ha claredat i certesa" quant a les decisions d'inversió, que espera s'adoptin en l'últim trimestre d'aquest any. "Ens agradaria ser en un altre escenari" més avançat, ha comentat el responsable d'UGT.
Ja el passat 13 de juny, UGT Ford, majoritari en la planta d'Almussafes, va advertir del retard a la presa de decisions i de la consegüent posada en marxa d'accions que acompanyin els plans de futur. UGT veu urgent consolidar el futur de la fàbrica davant del cessament el 2024 de la fabricació de la furgoneta Transit i la "incertesa" sobre l'impacte que tindrà en l'ocupació.
Fa més d'un any que Ford Motor Company va anunciar que la de València era la planta elegida per construir la nova plataforma elèctrica de Ford per a Europa.