Permira i Blackstone van comprar fa pocs mesos Adevinta, la multinacional noruega que reuneix diferents marketplaces digitals com Fotocasa, Infojobs o Coches.net, per prop de 13.000 milions d’euros. Si bé la companyia aspirava a créixer agressivament per tot Europa de la mà dels seus respectius verticals, els nous propietaris tindrien la finalitat d'independitzar cada marketplace de l'estructura central per tenir la flexibilitat de vendre cada part en transaccions privades o treure-les a borsa. Què passarà llavors amb els negocis forts que té la multinacional a Espanya? Coches.net és el número u en cotxes al país, Fotocasa és un dels portals immobiliaris més actius a nivell nacional i Milanuncios, tot i ocupar el segon lloc per darrere de Wallapop, és un actiu potent per la marca perquè es retroalimenta amb Coches.net. A banda, Adevinta Spain també compta amb Habitaclia, Infojobs i Motos.net.
Amb la nova cúpula directiva, què passarà amb aquests marketplaces? Tot apunta que la nova directiva apostarà perquè els actius espanyols es divideixin, quedant cada portal fora del paraigua d'Adevinta Spain com fins ara. Segons Aim Group, el més probable és que Coches.net es vengui juntament amb Milanuncios, ja que aquest segon no genera massa recursos propis, però ajuda a les vendes de Coches.net. En un altre escenari, Coches.net podria fusionar-se amb Mobile.de, el marketplace líder del sector de l'automoció a Alemanya, i sortir a cotitzar a la Borsa d'aquest país. L'altra opció seria vendre's a empreses de capital privat com Apax Partners o Hellman & Friedman. En l'àmbit individual, seria complicat que Coches.net cotitzés al parquet espanyol, per això el més probable és que es fusioni amb el seu homòleg alemany.
Pel que fa a Infojobs, tot apunta que el portal trobarà un comprador internacional, ja que per ell sol és massa petit per sortir a borsa i altres empreses de reclutament de personal a Espanya com Indeed / Glassdoor podrien estar interessades en aquest vertical. Un altre possible candidat podria ser el grup alemany StepStone Group, una companyia internacional que ofereix inversions personalitzades, seguiment de carteres i assessorament a inversors. El temps dirà què acaba passant amb aquest portal, que el 2023 va publicar 2,5 milions de posicions vacants i compta amb més de 40 milions de visites i 1,2 milions d'usuaris únics mensuals, sense oblidar que LinkedIn és una gran amenaça per a aquest marketplace.
En el cas de Fotocasa i Habitaclia, dos actius del sector immobiliari d'Adevinta Spain, ambdós funcionen des de la mateixa plataforma i són líders en anuncis residencials. Fotocasa, fundada l'any 1999, compta amb més d'1,5 milions d'immobles de segona mà, promocions d'obra nova i habitatges de lloguer.
Adevinta a Europa
A nivell europeu, els negocis més potents de la multinacional noruega són Mobile.de i Kleinanzeigen a Alemanya, que no es descarta que es puguin arribar a ajuntar. De fet, Kleinanzeigen encara no és òptim per ser venut i fonts internes de l'empresa expliquen que els directius s'estarien plantejant potenciar aquest marketplace amb els empleats del hub internacional d'Adevinta a Barcelona per preparar-lo vendre'l. En el cas de França, el vertical més important és LeBonCoin, el principal candidat per sortir a borsa, i Marktplaats als Països Baixos. Aquests marketplace funcionen en plataformes separades i res fa pensar que s'agruparan, a diferència, per exemple d'Idealista, que opera en una mateixa plataforma a Itàlia, Portugal i a Espanya.
Des que va sorgir Adevinta com a spin-off de Schibsted, l'objectiu sempre va ser construir un gegant del mercat amb sinergies entre els diferents actius. Així i tot, al llarg dels anys hi ha hagut poca col·laboració i els actius més petits han quedat estancats per la pujada de tipus d'interès dels darrers anys i la falta d'inversió. Adevinta compta amb verticals del camp de l'automoció, l'immobiliari i la contractació de personal repartits principalment a Europa (Espanya, França, Benelux -Països Baixos, Bèlgica i Luxemburg-, Alemanya i Itàlia), Amèrica Llatina i Amèrica del Nord. Quan Adevinta va sortir a borsa, l'objectiu era créixer agressivament pels països europeus estratègics per la companyia i l'empresa també tenir previst desinvertir en països en els quals no treia un rendiment tan positiu. Ara, l'opció més bona que tenen els nous propietaris d'Adevinta és dividir els respectius marketplace en unitats operatives independents o combinar-los per augmentar el seu valor i després vendre'ls o treure'ls a borsa.
Amb aquests moviments, Adevinta torna, en part, als seus inicis. La companyia va ser fundada fa més de 180 anys a Noruega com un mitjà de comunicació que va començar a diversificar el negoci i es va capbussar al món dels classificats. Des del 2018 cotitza a la Borsa d'Oslo, moment en el qual també va sorgir Adevinta de la matriu Schibsted. En aquell moment els propietaris van decidir canviar l'estratègia i van separar en empreses independents els negocis nòrdics dels internacionals, que fins ara operaven sota el paraigua d'Adevinta. Ara, amb el canvi de propietat, sembla que tornen a la casella d'inici.