Les eleccions a la presidència de l’Associació d’Agents Immobiliaris de Catalunya (AIC), la principal organització catalana del sector per nombre d’afiliats, no han acabat amb les tensions dins d’aquest col·lectiu professional. En les eleccions del divendres passat, Montserrat Junyent es va imposar amb claredat a Vicenç Hernández, el fins ara president, per 685 a 206 vots.
En declaracions a ON ECONOMIA un cop es van conèixer els resultats, Junyent es va mostrar conciliadora en indicar que no pensava entrar com “un elefante en la cacharrería” perquè apostava per la “tranquil·litat i la responsabilitat”. Però aquest dilluns, el president del Col·legi Oficial d’Agents de la Propietat Immobiliària de Barcelona (Coapi BCN), Gerard Duelo, ha marcat distàncies en afirmar que la seva entitat “queda alliberada de tutelar l’AIC com a vingut fent fins ara”.
Tot i que no era candidat en aquests eleccions, Duelo va escalfar la campanya quan va demanar el vot per Hernández, vicepresident del seu col·legi, i va qualificar la llista de Junyent de “cop d’Estat” i de posar en perill “la històrica relació” entre el Coapi Barcelona i l’AIC. Aquestes dues entitats comparteixen la seu, empleats i són sòcies al 50% de Tecnoapi, empresa que ofereix serveis i formació als agents de la propietat immobiliària.
Però, en un comunicat aquest dilluns, Duelo ha assenyalat que “és hora de prendre l’equidistància necessària per a que l’AIC es desenvolupi amb més independència”, “deixant enrere els especials suports per a que l’associació creixés. Ja és adulta i ha de saber caminar sola”. L’AIC es va constituir fa 13 anys a instàncies dels col·legis de Barcelona, Girona i Lleida, però no del de Tarragona.
Duelo ha reconegut la victòria de Junyent, “la candidatura que ha sabut organitzar-se millor”, però ha subratllat que s’ha produït amb gairebé un 73% d’abstenció tot i que era permès el vot delegat. Ha atribuït els bons resultats de Junyent a la mobilització del Coapi de Girona, amb una participació molt superior a la de la resta del territori.
En aquesta nova etapa, es veuran obligats a cohabitar Junyent, com a presidenta de l’AIC, i Duelo, com a president del Coapi BCN, ja que comparteixen la ma mateixa seu. Pero Duelo ha anunciat que deixarà el càrrec quan acabi el mandat, en l’últim trimestre de l’any vinent.
La conflictivitat entre i dins de les organitzacions d’API va més enllà de Catalunya. Duelo va dimitir el novembre passat com a president del Consell General dels Coapi d’Espanya, abans que aquesta entitat li obrís un expedient. En una nota del Consell General enviada el febrer passat als Coapi de l’Estat, només s’indica que se li va obrir expedient per un “falta molt greu” en el desenvolupament de les seves activitats i deures col·legials. A preguntes d’ON ECONOMIA, a través dels serveis de comunicació, el Consell General no va aportar més informació amb l’argument que “aquest és un tema intern i confidencial”.
Arran de la dimissió de Duelo, es va nomenar president el gadità Ángel Martínez León, per tractar-se del membre del Consell Rector amb més antiguitat, però fonts internes indiquen que està en marxa una moció de censura. Si no la supera, es convocaran eleccions al Consell General dels Coapi d’Espanya. Segons les fonts consultades, el valencià Alfredo Cano Boluda es perfila com a candidat, si bé no està clar que sigui l’únic que es presenti.