Un exfranquiciat sevillà ha denunciat Dia per estafa continuada amb els royalties que la companyia li va aplicar entre 2016 i 2019. Aquests royalties –equivalents al 7,20% del preu de venda al públic dels productes– es refereixen als drets d'ús de la marca i als serveis comercials que va rebre. Un jutjat de primera instància i instrucció de Dos Hermanas va traslladar recentment les actuacions sobre aquest cas a la fiscalia sevillana de delictes socioeconòmics per la possibilitat que existeixin més afectats.
Rafael Delgado Martín va estar al capdavant d'una franquícia de Dia a Aznalcázar (Sevilla) durant més de vint anys. A finals de 2020 va rescindir el contracte per sentir-se "enganyat". En declaracions a ON ECONOMIA, assegura que existeixen més franquiciats en la seva mateixa situació encara que no ho hagin denunciat. En canvi, fonts de Dia apunten que es tracta d'"un cas únic i aïllat". Recorden que "està en mans de la Justícia, que serà qui dictamini una resolució."
Aquest franquiciat i el seu advocat van recórrer a l'economista extremeny Eugenio Sayago, pèrit judicial, per desentranyar el sistema de royalties i descomptes que Dia va aplicar a partir de 2016. Encara que al contracte es va indicar que la incorporació d'aquests royalties no suposava un cost més gran per al franquiciat respecte a la situació anterior, Sayago va concloure que, en realitat, causaven un perjudici econòmic. En el cas del franquiciat d'Aznalcázar, 47.993 euros en el període comprès entre 2016 i 2019. Però no posen èmfasi en l'import, relativament baix, sinó en el sistema comptable que va possibilitar aquest desfasament.
José María Lora Morales, advocat del denunciant, sospita que aquest sistema es va aplicar a altres franquiciats de tot Espanya encara que pot ser que no siguin conscients del perjudici causat. En síntesi, el franquiciat va abonar uns royalties, que es fixen sobre el preu de venda al públic dels productes, mentre es va beneficiar d'uns descomptes, establerts sobre el preu que comprava aquests productes a la companyia. Per tant, tal com s'indica en la denúncia, "si s'aplica un mateix percentatge del 7,20% sobre dues quantitats diferents, una més gran que l'altra, el resultat no pot ser igual" malgrat que la companyia mantenia que aquest sistema era "neutre". A més, la denúncia afegeix que Dia no va facilitar els preus a què el franquiciat compra els productes "enfosquint les relacions contractuals".
Modificació del contracte
A finals de 2015, Rafael Delgado Martín va firmar una addenda al contracte original de franquícia subscrit amb Dia el 1999 i subrogat, el 2004, a favor d'una societat mercantil de la seva propietat. Mitjançant aquesta modificació contractual se li van aplicar royalties per l'ús del 'know Dia' (6,05% de les compres del franquiciat al preu de venda públic), per l'assistència tècnica i comercial (0,61%) i pels drets de marca (0,54%). Però en aquesta addenda s'indicava que "la incorporació dels royalties no suposarà per al franquiciat en termes globals un cost més gran que el que tenia amb el sistema de facturació prèviament pactat", segons consta en la denúncia.
Tanmateix, des que es van aplicar aquests canvis a partir de 2016, el franquiciat va notar que van baixar els seus beneficis sense saber el motiu. Quan va informar Dia, des de la companyia van atribuir aquesta situació a pèrdues desconegudes (robatori) o a l'autoconsum per part del franquiciat, però aquest ho va descartar.
Posteriorment, Dia li va proposar una reformar la botiga per incrementar les vendes. El setembre de 2018, va tancar l'establiment durant tres setmanes per a una reforma estimada en 87.590 euros. Per a l'adquisició d'equips i mobiliari, el franquiciat es va acollir a una línia de lísing en la qual Dia figurava com a avalador a condició que continués un mínim de cinc anys més en la companyia.
Davant de la seva insistència per la pèrdua de rendiment del negoci, Dia Retail (entitat que es va subrogar el contracte) va canviar les condicions: li va abonar un 3% de les compres brutes efectuades pel franquiciat a partir de l'1 de gener de 2020. A més, li van comunicar una rebaixa substancial dels royalties fins al 2% a partir de l'1 de març de 2020. La denúncia assenyala que aquesta reducció "no tindria cap sentit si els royalties, com establia el contracte, fossin neutres, només té sentit en el supòsit que afectessin efectivament el cost del franquiciat".
Tancament de la botiga
Finalment, el franquiciat va comunicar per burofax el tancament de la botiga el 31 de desembre de 2020, amb "la certesa que Dia Retail l'ha enganyat i que ha estat víctima d'una estafa continuada el Dia en què li van canviar les condicions contractuals" mitjançant el contracte firmat l'octubre de 2015. Segons afegeix la denúncia, el franquiciat "ha estat enganyat i estafat per Dia" a través de la modificació del contracte de 2015, "introduint el cobrament d'uns royalties, fent-lo creure que serien neutres sense cap repercussió econòmica per a ell".
El franquiciat manté que no ho va saber "amb certesa" fins que va contractar els serveis del pèrit judicial. La denúncia assenyala que el poder de negociació entre Dia i el franquiciat "no és igualitari, per la qual cosa el contracte s'accepta o es rebutja, però no es negocia ni modifica".
La denúncia es dirigeix contra Distribuidora Internacional de Alimentos (Dia) i Dia Retail España pel presumpte delicte d'estafa continuada i agreujada. En una providència datada el setembre passat, el titular del Jutjat de Primera Instància i Instrucció número 6 de Dos Hermanas (Sevilla) cita a declarar a un responsable de franquícies de la companyia. També trasllada les actuacions a la fiscalia de delictes socioeconòmics.
El contracte es va firmar quan el primer executiu de Dia era Ricardo Currás, que es va mantenir com a CEO fins al 2018. Posteriorment, s'han produït diversos canvis en l'accionariat i a la cúpula. En l'actualitat, el 62% de les botigues d'aquesta cadena són franquícies.